Yemin hükmü yemin edenin kastına göre değerlendirilebilir mi?

Bildir
Question

Soruyu neden yöneticiye raporladığınızı kısaca belirtin.

Bildir
İptal

Ahlaka uygun olmayan kitaplar okuyan biri kendi kendine sesli bir şekilde Allah’a dua ederek “Allahım tövbe ediyorum beni affet vallahi bir daha okumayacağım” diye yemin ettiğinde bahsedilen şey bu ahlaka uygun olmayan kitaplar olduğu için normal bir kitap ya da ders kitabı okuduğu vakit yeminine zarar gelir mi?

Yemin kural olarak mubahtır, ancak gereksiz yere yemin etmek ve bunu alışkanlık haline getirmek hoş görülmemiş, sıkça yemin etmek Allah’ın adına karşı bir saygısızlık kabul edilmiştir. Yalan yere yemin ise büyük günahlardandır. Hanefî, Mâlikî ve Hanbelîler’e göre yeminlerde aslolan ibâhadır, fakat gereksiz yere çok yemin etmek mekruhtur. Şâfiîler’e göre ise yemin kural olarak mekruhtur ve bir ihtiyaç olmadıkça yemin edilmemelidir. (el-Kalem 68/10; İbn Mâce, “Keffârât”, 5) Çoğunluğun aksine Hanefîler’e göre yanlışlıkla veya baskı altında yapılan yemin geçerlidir. Yeminin konusuyla ilgili olarak fıkıhta konunun gelecekle alâkalı ve mümkün olması şartları üzerinde durulur.

Yeminde kullanılan lafızların yorumunda duruma göre sözlük anlamı, örf ve niyet önem kazanır. Hanefîler’e göre yeminin anlamı hakkında önce örfe, sonra dile bakılır. Dolayısıyla yemin ederken kullanılan söz kast edilen manaya uygun ise bu manaya sadık kalınması durumunda yemin bozulmayacaktır. Ancak farklı anlama da ihtimalli olup kast edilen mana yeminin bozulmamasına diğer mana ise yeminin bozulmasına elverişli olduğu takdirde diyaneten bu kasıt kabul görse de kazaen kabul görmeyecektir. Yani mesele mahkemelik değilse kul ile Rabbi arasında kastı kabul görüp yemini bozulmuş sayılmayacaktır.

Yanıt Ekle

Bu soruya yanıt vererek sitenin Hizmet Koşulları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş sayılırsınız.