Arşivler: Cevaplar
Cevap
Erkek karısını ikna etmek için ”filan işi yapmadım, yaptıysam ayrılalım” dese ne olur?
Boşamanın belirli şartlara bağlanması ya da belirli zaman dilimine izafe edilmesi fukahanın çoğu tarafından kabul edilmektedir. Muallak talâk; boşamanın ileride gerçekleşebilecek bir şarta bağlanmasıdır. “Bugün yolculuğa çıkarsam, sen boşsun.”, “Falanca ziyaretimize gelirse sen boşsun.” ya da “Ne zaman iznim olmadan evden ayrılırsan sen boşsun.” gibi ifadeler şarta bağlı (muallak) boşama iradesini ortaya koymaktadır. Şarta bağlı…
Erkeğin hayız halinde olan eşiyle cinsel ilişkisinin sınırları nelerdir?
Öncelikle hayız ve nifas halinde cinsel ilişkinin sağlık açısından sakıncalı, tıbben mahzurlu, tiksinti ve her iki taraf için eziyet verici bir iş olduğu hakikattir. Bir ayette şöyle buyrulmuştur: “Sana hayızlı ile cimayı soruyorlar. De ki, bu eziyet verici bir şeydîr. Eşleriniz âdetli iken onlardan ayrılın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. İyice temizlendiklerinde Allah’ın size emrettiği…
Ayrı iki imam arkasında aynı anda iki ayrı cemaat yapmak caiz olur mu?
Aynı mekanda bulunan kimselerin aynı anda farklı imama uyarak iki cemaat yapmaları geçerli bir mazeret olmadığı takdirde mekruhtur. Bu nedenle zorunlu olmadıkça herkes bir imama uyarak namazı eda etmelidir. Bu mümkün olmadığı takdirde cemaatin bir kısmı bir imamla namazı eda ettikten sonra diğer cemaat başka bir imamla namazı eda etmelidir. Ancak görevli imamı bulunan cami…
Namazın bir rekatında Fatiha’nın iki kez tekrar edilmesinin hükmü nedir?
Herhangi bir namazın bir rüknünü tekrar etmek, sehiv secdelerini gerektirir. Bir rekatta iki defa rükü veya üç defa secde yapılması gibi. Birinci ve ikinci rekatlarda Fatiha’nın tekrarlanarak okunması veya arka arkaya okunması veya rüku, secde ve teşehhüdde Kur’an okunması da böyledir. Fakat üçüncü veya dördüncü rekatlarda Fatiha’nın iki defa okunması veya bunlarda Fatiha ile beraber…
Yılbaşında tebrikleşmek caiz midir?
Peygamberimizden (s.a.s.) gelen şu hadis gereği, bayram benzeri kutlamalarda kâfirlere benzemek câiz değildir: “Her kim, bir topluluğa benzerse (onların giyindiği gibi giyinirse, gittiği yolda giderse ve onların işlediği fiilleri işlerse) o da onlardandır.” (Ebu Davud 4031; Ahmed bin Hanbel 5114) İslâm Dini yepyeni bir nizamla ortaya çıkmış, önceki dinlerin hükümlerini yürürlükten kaldırmıştır. Bu dinin gecesi…
Piyango biletinden kazanılan para ne yapılmalıdır?
Allah Teâlâ şöyle buyurdu: “Ey inananlar, içki, kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi pisliklerdir. Bunlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz. Şüphesiz şeytan içki ve kumar yüzünden aranıza düşmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah’ı anmaktan, namazdan alıkoymak ister.” (Mâide, 5/90, 91) Taraflardan birisinin kazanıp diğerinin kaybetmesi esasına dayalı olan bütün şans oyunları kumar olduğundan…
Sarma sigara içmeyeceğine yemin eden kişi paket sigara içse yemini bozulur mu?
Yemin kural olarak mubahtır, ancak gereksiz yere yemin etmek ve bunu alışkanlık haline getirmek hoş görülmemiş, sıkça yemin etmek Allah’ın adına karşı bir saygısızlık kabul edilmiştir. Yalan yere yemin ise büyük günahlardandır. Hanefî, Mâlikî ve Hanbelîler’e göre yeminlerde aslolan ibâhadır, fakat gereksiz yere çok yemin etmek mekruhtur. Şâfiîler’e göre ise yemin kural olarak mekruhtur ve…
Selefi/vahhabi gibi tekfircilere nasıl cevap vermek gerekir?
Küfür, (ke-fe-ra / كَفَرَ) fiilinden mastar olup, lugatta bir şeyi örtmektir. Bu sebepledir ki, kalbindeki inancı gizleyen ve imân etmeyen kişiye “kâfir” dendiği gibi, tohumu toprağa gömdüğü için çiftçiye, karanlığı ile her şeyi örttüğü için geceye de “kâfir” denmiştir. [1] Tekfir, tef’il vezninden mastar olup, kişiyi küfre nispet etmek, kâfir saymak, kâfir olarak çağırmak gibi…
Bebeğin göbek bağı, kırkını çıkarma ve mevlüt okutma hakkında hüküm nedir?
Bebeğin doğumunun kırkıncı gününe dair dinen yapılması gereken herhangi bir işlem bulunmamaktadır. Kırk gün boyunca bebeğin ve annenin evden dışarı çıkmaması, bebeğin kırkının çıkarılması gibi uygulama ve inanışların dini bir dayanağı yoktur. Dolayısıyla kırkıncı güne veya başka bir gün bebek için mevlüt okutma şeklinde bir uygulama sünnette sabit değildir. Ancak çocuğun doğumunun yedinci gününde Akikasının…