Arşivler: Cevaplar
Cevap
Kadınların spor yapması, dövüş sanatı eğitimi alması caiz midir?
Şüphesiz sporun fiziksel ve ruhsal açıdan birçok faydası vardır. Ancak çağımızda sporun özel bir niteliği olduğundan bu sporlara yönelik şer’î kriterleri belirlemek gerekir. Buna binaen bunlara uyanın sporu caiz, ihlal edenin de sporu haram olur. Söz konusu kriterlerden bazıları şöyledir: 1. Spor yapan kadın; antrenör, öğretmen, öğrenci, yönetici ve seyirci erkeklerin gözünden uzak olmalıdır. Bu…
Zalim birinin imansız ölmesini istemek küfür müdür?
Aliyy’ul Kârî Fıkh’ul Ekber şerhi adlı kitapta şöyle demektedir: “Kendi küfrüne razı olanın küfründe ittifak vardır. Başkasının küfrüne razı olanın küfründe ise ihtilâf vardır. En sağlam olan görüş, eğer küfrü sevmiyorsa başkasının küfrüne razı olmakla bir kimse kâfir olmaz. Nitekim kişinin, Allah’ın zalimden imanı selbetmesini temenni etmesi, yaptığı zulüm ve eziyetlerden dolayı maruz kalacağı azap…
Zarar vermediği halde sargı üzerine meshi terk etmeyi terk etmek caiz midir?
Sargı üzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi, zahir rivayede, İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed’e göre caiz olmadığı ifade edilmiştir. İmam Serahsi’nin ifadesine göre, zahir rivayede Ebu Hanife’den bu konuda bir nakil yoktur. Zahir rivayenin gayrisine göre ise bunun yani sargı üzerine mesh zarar vermediği halde meshin terk edilmesi Ebu Hanife’ye göre caizdir….
Çalgılı, kadın erkek karışık düğünlere yemek yapmak, organize etmek vb. caiz mi?
İçinde münkerler (kötülükler) bulunan düğün törenlerine katılmak caiz değildir. Mesela, davul veya diğer müzik aletleri eşliğinde şarkıların çalındığı, erkekler ve kadınların karıştığı veya diğer münkerlerin bulunduğu düğünler gibi. Ancak bunları değiştirebilecek ve müdahale ederek münkerlerin ortadan kalkacağına dair kuvvetli bir kanaati olanlar katılabilir. İbn Kudame (rahimehullah) şöyle demiştir: “Şarap, ud ve benzeri müzik aletleri çalmak…
Tezek veya necis toprak üzerine esen rüzgardan uçuşan tozlar elbiseyi necis yapar mı?
Pis yerler üzerinden esip gelen bir rüzgarın dokunduğu elbise ve kumaşlar pis olmaz. Ancak elbise veya kumaşlarda pislik eseri görülürse o zaman pislenmiş sayılırlar. Nitekim İmam Ebu Cafer’e; ”tezek veya necis toprak üzerine rüzgar esip bunların tozları elbiseye isabet etse elbise necis olur mu?” diye sorulması üzerine; ”elbisede necasetin eseri gözükmedikçe necis olmaz’ diye cevap…
Fırın, pastane sahipleri hangi malları zekat hesabına dahil eder?
Kâr amacıyla alınıp satılan mallara “ticaret malları” denir. 24 ayardan 80,18 gr. altın değerinde ticaret malına sahip olan kişinin, nisap miktarı mala sahip olmasının üzerinden bir kamerî yıl geçmesi hâlinde, kırkta bir (% 2,5) oranında zekâtını vermesi gerekir. Zekât, diğer şartlar yanında, hakikaten veya hükmen elde mevcut bulunup üzerinden bir kamerî yıl geçen maldan verilir….
Yedikten hemen sonra haram olduğunu öğrendiğimiz şeyi kusmak gerekir mi?
Ebubekir Sıddîk -radıyallâhu anh-’ın bir kölesi vardı. Bu köle kazancının belli bir kısmını ona verir, o da bundan yerdi. Yine bir gün köle, kazandığı bir şeyi getirdi. Hazret-i Ebubekir de ondan bir lokma aldı. Bunun üzerine köle: ”Her akşam bana kazancımın mâhiyetini sorardın, bu akşam sormadın.” dedi. Hazret-i Ebubekir -radıyallâhu anh-: ”Çok açtım, sormayı unuttum,…
Abdest ve gusülde tırnakların altına su ulaştırmak farz mıdır?
Gusül veya abdest alırken, yıkanması gereken organların kuru yer kalmayacak şekilde yıkanması gerekir. Aksi hâlde gusül veya abdest geçerli olmaz. Dolayısıyla, gusledecek veya abdest alacak kimsenin bedeninde veya abdest organlarında suyun deriye ulaşmasına engel olacak bir madde bulunmamalıdır (Fethu bâbi’l-‘inâye, 1/73) Ancak abdest alan kişi, vücudunun uzuvlarını normal bir şekilde yıkıyorsa, Allah’ın emrine uymuş ve…
İbadetlerde kalp ile niyet yeterli midir, dil ile niyete gerek var mıdır?
Abdest, boy abdesti, teyemmüm, namaz, oruç, zekât, keffâretler (oruç ve yemin keffâretleri gibi) ile diğer ibâdetler için niyeti dille söylemeye (telaffuz etmeye) gerek yoktur. İslâm âlimleri bu konuda ittifak etmişlerdir. Aksine âlimlerin ittifakıyla niyetin yeri, kalptir. Bir insan, kalbindeki niyetin aksine, hata edip diliyle yanlış niyet etse, kalbinden niyet ettiğine itibar edilir, diliyle söylediğine itibar…
Şafii mezhebinde kişi fakir kardeşine zekat verebilir mi?
Öncelikle zekat verilecek olan kişi ergen değil ise hem kendisinin hem de babasının nisap miktarı malı olmaması gerekir. Şayet ergen ise sadece kendisinin nisap miktarı malı olmaması yeterlidir, aynı evde olmak bu hükmü değiştirmez. İmam Şâfiî, Mâlik ve Ahmed b. Hanbel akrabaya zekâtın verilip verilemeyeceği konusunda nafakayı ölçü alırlar ve zekât mükellefinin, üzerinde şer‘an nafaka…