Yara, sivilce vb. den çıkan kan vb. hangi halde akıcı sayılıp abdest bozar?
Yara, sivilce vb. den çıkan kan vb. hangi halde akıcı sayılıp abdest bozar?
Yara, sivilce vb. de bulunan kan, irin, iltihap gibi sıvılardaki akıcılık ölçüsü nedir, yaradan taşmadan peçete vb. ile silinse abdest bozulur mu?
Abdestin bozulmasına sebebiyet veren vücuttan necasetin çıkması iki kısımdır. Birincisi ön ve arka yoldan dışarı çıkan necasetler, ikincisi ise bu iki yerin dışından vücudun herhangi bir bölgesinden çıkan necasetlerdir. Birinci kısımda abdestin bozulması necasetin dışarıya zuhur etmesi iledir, ikinci kısımda ise abdestin bozulması necasetin sadece zuhur etmesi ile değil, abdest ve gusülde yıkanılması gereken bölgeye necasetin akarak ulaşması iledir. Halebi Sağir sayfa 88 de şöyle der; yara çukurunda toplanan az miktar kanı pamukla silse, sonra yine az miktar çıksa ve silse, bu birkaç kez olsa, ya da yara çukurunda olan az kanamanın üzerine toprak ya da pamuk gibi bir şey koysa ve bu kan bunlara sirayet etse, bu durumda bakılır; şayet bu müdahaleler yapılmayacak olsaydı bu kanama çukur’u taşıp akacak bir kuvvette idiyse abdesti bozar, bu kuvvette değilse abdesti bozmaz. Zira itibar, “engel olunmadığı takdirde” kanın kendiliğinden akma gücüne sahip olmasınadır. Dolayısıyla bu güce sahip olan akıntının tamamı da necis sayılır.
Kanamalı veya akıntılı olan herhangi bir bölgeye yapıştırılan bant ya da sargı kanamayı, akıntıyı durduruyorsa bu şekilde abdest alınıp namaz kılınabilr. Akıntı durdurulamadığı takdirde abdesti bozar, bu durumda; namaz kılacak kadar akıntının olmadığı bir vakit bulunursa kişi abdestini alıp namazını kılar, şayet bu kadar akıntısız bir vakit bulma imkanı olmaz ise özürlü statüsünde hareket edecektir. Fakat bu durumda kişi özürlü sınıfına girmesi için de; bu akıntının tam bir namaz vakti (iki namaz vakti arası) devam etmiş olması gerekir. Bu nedenle akıntının başladığı ilk vaktin namazını, akıntıyı durduramadığı takdirde, vaktin sonunda kılar. Daha sonra şayet özürlü statüsüne girer ise; her namaz vakti girdiğinde abdest alır, akıntı devam etse dahi vakit çıkana kadar abdestli sayılır.
URL Kopyala