Menü

Veledi zina’nın nesebi kimden sabit olur, aralarında miras hukuku olur mu?

554 görüntülemeMiras
0 Yorum

Veledi zina’nın nesebi kimden sabit olur, aralarında miras hukuku olur mu?

Zinâdan doğan çocuk, nesep olarak babasına nisbet edilir mi, ona mirasçı olur mu babası ona nafaka harcamaları yapar mı?

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 30/07/2024

URL Kopyala
0

Veled-i Zina, zina ürünü çocuk. Evlilik dışı doğmuş çocuk. Evlilik içinde doğan çocuğu “sahih nesepli”, evlilik dışı doğana ise “gayrı sahih nesepli” denir. Nesep bir kimsenin soy ve hısımlık bakım, kendi soyu ile olan kan bağını ifade eder. Çocuğun ana yönünden nesepsiz oluşu düşünülemez. Onu doğuran kadın annesi sayılır. Anneye bağlanma bakımından doğumun meşru veya gayri meşru olması da sonucu değiştirmez. Çocuğun babaya nispeti ise ancak dört durumda gerçekleşebilir. Sahih veya fâsit evlilik, şüpheye dayalı cinsel birleşme ve erkeğin çocuğun nesebini kabul etmesi. İslâm, cahiliye devrinde görülen, zina yoluyla doğan çocuğun nesebini erkeğe bağlama uygulamasını kaldırmıştır. Toplumda babası belirsiz olan veya zina ürünü olduğu bilinen çocuklara bunu yüzlerine vurarak, onlara eziyet ve zulüm yapmak caiz değildir.

Diğer yandan gayri meşru çocuğun cemaate imamlık yapması mekruh sayılmıştır. Çünkü bunlarda eğitim eksikliği ve ruhsal eziklik galip olabilir. Ancak veled-i zina bilgin olur ve cemaat arasında temayüz etmiş bulunursa bunun imamlık yapmasında bir sakınca bulunmaz. Gerek zina ürünü olan ve gerekse liân sonunda nesebi baba yönünden reddedilen çocuğun bu baba ile ve babanın hısımları ile arasında miras cereyan etmez. Bu konuda görüş birliği vardır. Böyle bir çocuk yalnız ana yönünden mirasçı olur. Çünkü onun nesebi baba yönünden kesilmiş olup, bu nedenle ona mirasçı olamaz. Ana yönünden ise nesebi kesin olarak sabittir. Çünkü çocuğu doğuran kadın onun annesidir, zina ise çocuğun nesebini belirlemede meşru bir yol olarak kabul edilmemiştir. Veled-i zina ve liânla nesebi reddedilen çocuk, anneye ve onun hısımlarına mirasçı olurlar. Bunun, kadının başka meşru çocukları ile birlikte bulununca ana bir kardeş sayılır. Bu yüzden de “asabe” sıfatıyla mirasçılıkları söz konusu olmaz.

İsmail Hakkı Yelkenci cevap verdi 26/07/2024
0
Cevap yaz..