Üvey ve süt olan mahrem akrabalara da sılayı rahim aynı şekilde farz mı?
Üvey ve süt olan mahrem akrabalara da sılayı rahim aynı şekilde farz mı?
Nisâ sûresinin ilk âyetinde Allah’a saygısızlığın hemen arkasından akrabalık haklarına riayet etmemekten sakınılması istenmekte olup İslâm âlimleri bu âyete ve daha başka âyetlerle hadislere dayanarak sıla-i rahmi gözetmenin vâcip (farz) ve sıla-i rahme riayetsizliğin haram olduğunu bildirmiştir. Kurtubî bu hususta İslâm ümmetinin ittifakı bulunduğunu ifade eder. (el-Câmiʿ, V, 6; ayrıca bk. Fahreddin er-Râzî, IX, 164) Sıla-i rahim terim olarak “kan bağı ve evlenme yoluyla oluşan akrabalık bağlarını yaşatma, akrabalarla ilişkiyi sürdürme, haklarını gözetme, onlara ilgi gösterme, iyilik ve yardımda bulunma, ziyaret etme” şeklinde açıklanmaktadır. Akrabalar için zü’l-erhâm, ülü’l-erhâm gibi tabirler de kullanılır. İbnü’l-Esîr, bu tür akrabalık görevlerini ihmal etmenin veya akrabalara kötü davranmanın kat’ı rahim tabiriyle ifade edildiğini belirtmektedir. (en-Nihâye, II, 210-211) Dolayısıyla her ne kadar süt akraba ve üvey akrabalar ile güzel geçinmek İslami ve insani bir davranış olsa da bunlar arasında sılayı rahim hükümleri cari değildir.
URL Kopyala