Menü

Üç ayları veya herhangi bir ayı tamamen oruçlu geçirmek sünnette var mıdır?

256 görüntülemeOruç Bahsi

Üç ayları veya herhangi bir ayı tamamen oruçlu geçirmek sünnette var mıdır?

Üç ayları ve Muharremi yahut başka bir ayı tamamen oruçlu geçirmek bid’at mi yoksa caiz mi, mendup mu? Üç aylar sünnette var mı?

Üç aylarda yerine getirilmesi gelenek halini almış nâfile ibadetlerden biri oruçtur. Receb ve şâban aylarının tamamının oruçlu geçirilerek ramazanla birleştirilmesi “üç aylar orucu” şeklinde adlandırılır. Ramazan ayında kasten bozulan oruçtan dolayı yerine getirilmesi gereken iki aylık kefâret orucunun receb ve şâban aylarında tutularak böylece üç ayların oruçlu geçirildiği de görülmektedir. Üç aylar orucunun âdet haline gelmesinde, bu ayların faziletine dair Peygamber Efendimizden (s.a.s.) nakledilen rivayetlere dayanıp ramazan ayını dinî duyarlılık ve ibadet yoğunluğu içinde karşılama niyetinin etkili olduğunu söylemek mümkündür. Rasûl-i Ekrem’in (s.a.s.) şâban ayında diğer aylara oranla daha fazla oruç tuttuğu, bazan da tamamını oruçlu geçirdiği hadis kaynaklarında yer almaktadır. (Buhârî, “Ṣavm”, 52; Müslim, “Ṣıyâm”, 175, 176)

Ancak Rasûlullah’ın (s.a.s.) receb ve şâban aylarını birleştirerek aralıksız oruç tuttuğuna, böylece üç ayları oruçlu geçirdiğine dair sahih kaynaklarda herhangi bir rivayet mevcut değildir. Belirli günler dışında her zaman nâfile oruç tutulması mümkündür; ancak fazileti hakkında hadis bulunan ya da belirli zamanlarda tutulması tavsiye edilen nâfile oruçlar arasında üç aylar orucu mevcut değildir. Bundan dolayı şâban ayında oruç tutulması çoğunluk tarafından mendup sayılmakla birlikte Rasûl-i Ekrem’in (s.a.s.) ramazan ayından başka hiçbir ayın bütününü oruçlu geçirmediğine dair bazı hadislere (Buhârî, “Ṣavm”, 52; Müslim, “Ṣıyâm”, 175, 178) ve şâbanın on beşinden sonra orucun terkedilmesine yönelik rivayetlere dayanan bazı âlimler, orucu farz olan ramazan ayına şevkle girmeyi zorlaştıracağı düşüncesiyle bu ayın ikinci yarısında oruç tutmayı mekruh görmüş fakat tercih edilen görüş ise mekruh olmayacağı yönündedir.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 02/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..