Tedavi amacı gibi bir zaruret sebebiyle köpeğin ev içine alınması caiz olur mu?
Tedavi amacı gibi bir zaruret sebebiyle köpeğin ev içine alınması caiz olur mu?
Zaruret durumunda geçici olarak (çoban bekçi ve av için beslenen) köpeği eve veya ev çatısına almak caiz midir? Hayvanın hasta olması, yavru olup dışarıda tehlike olması, havanın hasta edecek derecede soğuk olması gibi zaruretler sebebiyle.
Zarûret konusunda İslâm’da “Zarûretler haram olan şeyleri mübah kılar” prensibi uygulanır. (Mecelle, mad. 21) Zarûretin haram olan şeyi mübah kılmasına fıkıh usûlünde “ruhsat” denir. Ruhsat özür nedeniyle ikinci olarak meşrû kılınan şeydir. Meselâ; başkasının malını telef etmek prensip olarak yasaklanmış iken tam ikrah (zorlama) karşısında zarûret ve özür nedeniyle ikinci olarak mübah kılınmıştır. Ruhsat ise; haramlık devam etmekle birlikte mübah olan şeydir. Mübah bir fiili işleyen kimse nasıl sorumlu olmazsa, ruhsata uyan kimse de sorumlu olmaz.
Bir kimse tâm ikrah altında başkasının malını telef etse, ikrah zarûreti, başkasının malını telefin haramlığını kaldırmaz. Bu haramlık devam eder, ancak zorlanan kişi bundan sorumlu tutulmaz. Yine açlıktan helâk olma derecesine varan kimse, diğerini daha sonra vermek veya sahibiyle helallaşmak üzere başkasının malını, izinsiz olarak zorla alıp yese veya kendisine saldıran, başkasına ait bir hayvanı değerini mâlikine vermek üzere, canını kurtarmak amacıyla telef etse ruhsata uymuş olur. Böylece açlık yüzünden başkasının malını almak mübah olduğu gibi, saldırıcı hayvanı canını kurtarmak için telef etmesi de mubah olur. (Ali Haydar, Duraru’l-Hukkâm Şerhu Mecelleti’l-Ahkâm, I, 76, 79)
Hadîs-i şerîfte buyrulduğu gibi eve tesâdüfen girmiş olan bir köpek yavrusu sebebiyle Cebrâîl -aleyhisselâm-, Peygamber Efendimiz -aleyhissalâtü vesselâm-’ın yanına gelememiştir. Bir de hiçbir sebep yokken irâdî olarak içinde köpek beslenen evlerin hâlini düşünmek gerekir! Zîrâ Rasûl-i Ekrem Efendimiz’in (s.a.s.), Hazret-i Âişe’ye: “Bu köpek yavrusu buraya ne zaman girdi?” diye sorması ve onun da: “Vallâhi bilmiyorum.” diye yemin ederek cevap vermesi de gösteriyor ki, bir müslümanın evinde bile bile köpek bulundurması söz konusu olamaz. Bu hâdise de sebepsiz değil, mü’minler için bir hükmün zâhir olması hikmetine binâen vukû bulmuştur. Bu nedenle köpeğin ev içerisine sokulması İslam’da helal görülmemiştir. Ancak köpeği evin içine alınması bahsi geçen zaruret veya zaruret mesabesinde bir hacet boyutuna ulaşırsa caiz olur.
URL Kopyala