Menü

Şalvar giymenin sünnet olduğuna dair delillerimiz nelerdir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
966 görüntülemeSünnet ve Bid'atler

Şalvar giymenin sünnet olduğuna dair delillerimiz nelerdir?

Bazıları şalvarın sünnet olmadığı, onun hadislerde iç donu olarak geçtiğinde ısrar ediyor. Bizim delilimiz nedir şalvarın sünnet olduğuna? Gerek ulema kitaplarından gerek hadislerden delil verebilirseniz çok makbule geçer hocam Allah razı olsun hizmetleriniz için.

Kıyafetin; avreti örtecek, sıcak ve soğuğa karşı koruyacak kadarı farzdır. Bu zaruret miktarını aşıp, bir müslüman olarak görünümünü güzelleştirecek şekilde şalvar, cübbe, fistan ve sarıkla takımı tamamlaması müstehaptır. Giyim kuşamda, sadelik ve tabîilik tavsiye edilmiş, elbisenin vücudun hatlarını belli etmemesi ve içini göstermemesi üzerinde durulmuş, cinsler arası farklılık ve diğer din mensuplarına benzememe kural olarak benimsenmiştir. Avret olan bölgelerin rengini gösterecek ölçüde şeffaf olan, hiç giyilmemiş sayılır, haramdır. Kalın olmakla beraber yine avret mahallerinin şeklini belli edecek ölçüde dar olan elbise giymek tahrimen mekruhtur, bu kıyafetlerin giyilmesi ve ticareti caiz değildir. Gerekli örtünmeyi ve cinsler arası farklılığı sağlayan, gayrimüslimlerin şiar’ı olmayan elbiselerin giyilmesi ve ticareti caiz olur.

Buhari’de geçen bir rivayette Peygamberimiz’in (s.a.s.): İhramlı kişi hakkında; “Giyecek izar bulamayan kimse(normal zamanda olduğu gibi) seravil (şalvar) giysin.” buyurdukları kaydedilir.[1] Rivayette geçen kelime “seravil”dir. Bu kelime sirval kelimesinin çoğuludur. Bazı kaynaklarda verilen bilgilere göre, sirval;, genellikle ağı çok bol olan, bele bir uçkurla bağlanan geniş bir tür kıyafettir. Bu tarif bizlere sirval kelimesinin şalvar anlamına geldiğini göstermektedir. Sirval ile başka bir hadis rivayeti ise şöyledir: Süveyd İbnu Kays anlatıyor: “Ben ve Mahrefetu’l-Abdî, Hacer’den bez alıp, Mekke’ye getirdik. Rasûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) [yanımıza] gelip bizimle bir şalvar pazarlık etti ve satın aldı. Fiyatını bize tartıp ödedi. Tartan kimseye de: “Tart (ve ibreyi lehine) kaydır!” emretti.”[2] Bazı rivayetlere göre, Peygamber (s.a.s.) şalvarı satın almış fakat giymemiştir. Diğer bazı rivayetelere göre ise satın alıp giymiştir.[3] Dolayısııla şalvarı giydiği yönündeki rivayet fiili bir sünnet olduğu, diğer rivayet ise satın almış olması sebebiyle takriri bir sünnet olduğunun göstergesi olarak kabul edilmesinde bir engel yoktur.

 


Kaynakça:

[1] El-Camiu’s Sahih VII, 38
[2] Ebu Davud, Büyû 7, (3336); Tirmizî, Büyû 66, (1305); Nesaî, Büyû 54, (7, 284).
[3] Tuhfetu’l-Ahvezi, 4/443

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 22/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..