Namazandan önce misvak kullanmak Hanefî Mezhebine göre mehruh mu?
Namazandan önce misvak kullanmak Hanefî Mezhebine göre mehruh mu?
Abdest alırken misvak ile ağız ve diş temizliğini yapmak sünnettir. (Mevsılî, el-İhtiyâr, 1/8) Zira bu temizlik fıtrattan sayılmaktadır. (Müslim, Tahâret, 56 [261]) Allah Rasûlü (s.a.s.) bir hadislerinde, “Ümmetime ağır gelmesinden (meşakkat) endişe etmeseydim, onlara her namaz vaktinde dişlerini misvakla temizlemelerini emrederdim.” buyurmuştur. (İbn Mâce, Tahâret, 7 [287]; bkz. Buhârî, Temennî, 9 [7240]; Müslim, Tahâret, 42 [252] 7) Dişlerin temizlenmesi için kullanılan misvağın İslâm’da taabbüdi bir yönü de vardır. Hanefîlere göre, misvakla dişleri temizlemek abdestin, Şâfiîlere göre ise namazın sünnetlerindendir. Böylece hergün düzenli bir şekilde her abdest alındığında veya her namaz vaktinde, namazdan önce dişlerin de temizlenmesi amaçlanmıştır.
Hz. Âişe’den (r.a.) nakledildiğine göre, Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurmuştur: “Misvak kullanarak kılınan namazın, misvaksız namaza üstünlüğü yetmiş kattır.” (Ahmet b. Hanbel, Müsned, VI, 272) Hanefiler sevabın abdest alırken Şâfiîler ise, namazdan önce misvak kullanmakla meydana geleceğini söylemişlerdir. Hanefi mezhebinde namazdan önce misvak kullanmak mekruh değildir ancak kullanıldığı takdirde diş eti kanaması olmaması gerekir. Hadisler ve sahabe uygulaması gösteriyor ki diş temizliği; yalnız abdest, namaz, ya da Kur’an-ı Kerim okuma sırasında değil, sağlık açısından ve toplum içine çıkarken dikkat edilmesi gereken önemli bir temizlenme şeklidir. Misvak’ın bu genel temizlik yönünü dikkate alan İslâm alimleri beş yerde, diş temizliğinin müstehap olduğuna dikkat çekmişlerdir. Bu beş yer şunlardır:
a) Dişler sararınca.
b) Ağzın kokusu değişince.
c) Uykudan kalkıldığında.
d) Namaza kalkılacağı zaman.
e) Abdest alırken.
Buna, Kur’an-ı Kerim okumak veya toplum huzuruna çıkmak için yapılacak diş temizliği de ilâve edilmiştir. (İbn Âbidin, Raddü’l-Muhtar, İstanbul 1984, I, 116; el-Fetâvâl-Hindiyye, Beyrut 1400/1980, I, 7)
URL Kopyala