Menü

Namaz kılan, önünden geçen kişiye engel olması gerekir mi?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
468 görüntülemeNamaz Bahsi

Namaz kılan, önünden geçen kişiye engel olması gerekir mi?

Namaz kılarken önümüzden biri geçerse kolumuzu ileri atarak geçmesini engellemek, veya seslice zikir yaparak engellemek caiz mi kadın ve erkek için? Kişi bu engellemeleri yapmazsa günahkar olur mu?

İster kapalı, ister açık alanda olsun zorunlu olmadıkça namaz kılan birisinin önünden geçilmemelidir. Peygamber Efendimiz (s.a.s.) namaz kılanın önünden geçmektense 40 yıl beklemenin daha hayırlı olacağını belirtmiştir (Müslim, Salât, 261). Namaz kılanın da, uygun bir yere durmak veya sütre vb. bir şey koymak suretiyle önünden geçilmemesi için önlem alması gerekmektedir. Zira Peygamberimiz (s.a.s.), önünden insan veya hayvanların geçmesi muhtemel olan bir yerde namaz kılan kişinin önüne sütre (değnek veya başka bir şey) koymasını tavsiye etmektedir. (Müslim, Salât, 241, 242) Cemaatle kılınan namazlarda, sadece imamın sütre edinmesi yeterlidir; diğerlerinin sütre koyması gerekmez. (Buhârî, Salât, 90) Namaz kılanın önündeki sütrenin ardından geçmekte bir sakınca yoktur. Namaz kılanın önünden geçen kimse sorumlu olmakla birlikte, önünden geçilen kişinin namazı bozulmaz. Fakat büyük camilerde (40 zira’ yaklaşık 20 metre boyunda), namaz kılanın secde mahallinin uzağından geçmek caizdir. (Kâsânî, Bedâî’, I, 217)

Arazide namaz kılan kişinin bir zira’ (yarım metre) veya daha uzun, parmak kalınlığında bir sütre dikmesi müstehaptır. Sütreye yakın durmak ve onu tam olarak karşısına almayıp iki kaşından birinin hizasına koymak sünnettir. Dikecek bir şey bulamayan kişi, boylamasına bir çizgi çizmelidir. Bazı alimler ise çizginin hilal gibi enlemesine yapılması görüşündedir. Müstehap olan, namaz kılanın önünden geçen kişiyi engellemeyi terk etmesidir yani engellememesidir. İşaretle veya tesbihle engel olunmasına ruhsat verilmiş, ikisini birlikte yapmak kerih görülmüştür. Erkekler kıraat esnasında sesini yükselterek de engelleme yapabilir. Kişi önünden geçeni engellemek için mücadele etmez. Bu şekilde varit olan hadisler “amel-i kesîrle namazın sahih olduğu dönemde geçerlidir” diye yorumlanmıştır. Namaz kılan kişinin, önünden geçeni “subhanallah” diyerek veya işaretle engellemesine ruhsat verilmiştir. Ancak kadınlar, namazda önünden geçeni sadece işaret ile yani tesbih yapmadan engeller. Zira onların seslerini yükseltmesi kerih görülmüştür.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 02/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..