Menü

Metal madenlerden yapılan imitasyon takıların takılması câiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
577 görüntülemeTakılar ve Ziynetler

Metal madenlerden yapılan imitasyon takıların takılması câiz midir?

Erkeklerin gümüş yüzük, kadınların altın ve gümüş takılar dışında ziynet eşyası olarak herhangi bir metalden yapılmış olan takıları kullanması caiz değildir. Hanefîler’de, Mâlikîler’de ve Hanbelîler’de tercih edilen görüşe göre hem kadın hem erkekler için demir, kurşun, bakır gibi madenlerden yapılan yüzükler mekruhtur. (İbn Receb, s. 41; Hattâb, I, 181; İbn Âbidîn, IX, 517) Şâfiîler’e göre demir ve kurşundan yapılmış yüzüğü takmak mubahtır; gümüş yüzük takmak ise erkekler için sünnet, kadınlar için mubahtır. (Hatîb eş-Şirbînî, I, 461, 579; Dimyâti, Hâşiyetu İânetu’t-Tâlibîn, 2, 308) Akik, yakut, zümrüt gibi kıymetli taşlardan yapılan veya kaşında bu tür taşlar kullanılan yüzükler de farklı görüşler bulunmakla birlikte genelde mubah kabul edilir. (İbn Âbidîn, IX, 518; Abîr bint Ali el-Mudeyfir, II, 636-640)

İbni Âbidin Raddü’l-Muhtâr isimli eserinde, tunç ve demirden yüzük kullanmayı yasaklayan hadîsi (Ebû Dâvûd, h. no: 4223) zikrettikten sonra şöyle der: “Erkek için gümüşten yapılmış yüzük takmak helâl, fakat altın, demir ve tunçtan yapılmış olan yüzüğü takmak ise tahrîmen mekrûhtur.” Raddu’l-muhtâr, 359) Esas metinde ise Haskefî tarafından, gümüşün haricindeki bütün madenlerden yapılan yüzükleri takmanın tahrîmen mekrûh olduğu da ifâde edilmektedir. İbni Âbidin Cevhere isimli fetvâ kitabından yaptığı nakilde ise; kadınlar için de, erkekler için de demirden, tunçtan, bakırdan ve kurşundan yapılmış yüzüklerin câiz olmayıp tahrîmen mekrûh olduğunu zikreder. Buna binaen kadınların 14 ayardan düşük altın takılar kullanması caiz olmaz. Zira bu ayardan düşük olan takılardaki altın oranı diğer karışım olan metalden az olduğu için altın hükmünden çıkar. Bu nedenle bu tür imitasyon takıların kullanımı tahrimen mekruh kabul edildiği gibi, alım satım ve ticaretinin yapılması da mekruhtur.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 21/11/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..