Maddi ve manevi hastalıklarımız için muska yazdırmak ve takmak şirk midir?
Maddi ve manevi hastalıklarımız için muska yazdırmak ve takmak şirk midir?
Din âlimlerinin bir kısmı Allah’ın kelâmı veya O’nun isim ve sıfatlarından biriyle yapılması, anlamlı cümlelerin yazılması ve şirke sebep teşkil etmemesi, ayrıca bir vesile olduğuna inanılması durumunda muskaya karşı çıkmamışlardır. (Nevevî, XIV, 169; İbn Hacer, X, 195) Bazı âlimlerse İslâm dışı kültürlerin ürünü ve devamı olan muskayı câiz görmemişlerdir. Tuz ve demirle rukye yapmayı, düğüm atmak ve Süleyman mührü çizmek suretiyle muska düzenlemeyi tasvip etmeyen İmam Mâlik bunlar arasında sayılabilir. (Nevevî, XIV, 182)
Konu ile ilgili bazı hadisleri değerlendiren Tahâvî, bu tür takıların belâ gelmeden önce takılması durumunda şirk olacağı için yasak edildiğini, belâ geldikten sonra takılmasında ise herhangi bir sakıncanın bulunmadığını kaydetmektedir. (Şerḥu Meʿâni’l-âs̱âr, IV, 325) Nitekim bir hadiste: ”Kim temime (muska) takarsa, Allah’a şirk koşmuştur.” (Ahmed; hadis no: 16969) buyrulmuş, diğer bir hadiste de; “Efsun yapmak, muska takmak ve sevgi ilacı yapmak şirktir.” (Ebu Davud, Tıb, 17) Alimler, hadislerde şirk olarak ifade edilen efsun (okuma) ve muskanın şirk içerikli olan sihir ve büyülerden ibaret okuma ve muskalar olduğunu ifade etmişlerdir.
Sonuç olarak muska takmanın hükmü; yazılan yazıların meşru olup olmadığına ve bizzat muskanın etkili olup olmayacağına inanmaya göre farklılık arz eder:
1- Eğer muskaya Kur’an’dan ayet veya Rasûlullah’tan (sallallahu aleyhi ve sellem) nakledilen bir dua yazılır ve şifayı verenin Allah olduğuna, muskanın ise sadece bir sebeb olduğuna inanılacak olursa, âlimlerin bir kısmına göre böyle bir muska takma şekli câizdir.
2- Eğer muskaya ayet, hadis, dua yazılmaz, bir kısım tılsımlar yazılır yahut asıl etkinin muskaya ait olduğuna inanılırsa takmak câiz olmaz. Bu şekilde muska kullanmak da yerine göre haram ve yerine göre de şirk dahi olabilir.
URL Kopyala