Kur’an okurken tilavet hatası yapan kişiyi uyarmakla mükellef miyiz?
Kur’an okurken tilavet hatası yapan kişiyi uyarmakla mükellef miyiz?
İnsanların Kur’an ve sohbet için toplandıkları meclis içinde toplum içinde okuyan kişinin harf hareke ve tecvit hataları düzeltilmeli midir, düzeltilmediğinde vebali var mıdır?
URL Kopyala
Hz. Âişe’den ”radıyallahu anhâ” rivayet edildiğine göre, Rasûlullah ”sallallahu aleyhi ve sellem” şöyle buyurdu: “Kur’an’ı gereği gibi güzel okuyan kimse, vahiy getiren şerefli ve itaatkâr meleklerle beraberdir. Kur’an’ı kekeleyerek zorlukla okuyan kimseye de iki kat sevap vardır.” (Buhârî, Tevhîd 52; Müslim, Müsâfirîn 243. Ayrıca bk. Ebû Dâvud, Salât 349; Tirmizî, Fezâilu’l-Kur’ân 13; İbni Mâce, Edeb 52) Kur’an’ı gereği gibi güzel okumak, bu konuda maharetli olmak öncelikle iyi ve mükemmel hâfız olmakla mümkündür. Çünkü hâfız olanlar, Kur’an okurken hiçbir güçlük çekmezler. Bir diğer önemli husus, Kur’an’ı ezbere veya yüzünden okurken tilâveti iyi yapmak ve tecvid hükümlerini eksiksiz yerine getirmektir.
Ayrıca Kur’an’da mâhir olanların vasıflarını şöylece sıralamak mümkündür: Kur’an’ı iyi hıfzeden, onun öğretimini yerine getiren, lafızlarının ve harflerinin tecvidini hakkıyla yapan, nerede başlanıp nerede durulacağını bilen, kıraatinin rivayetini iyi zapteden, i’râbının ve lügatlarının vecihlerini anlayan, Kur’an’ın nâsih ve mensûhunu derinlemesine bilen, tefsir ve te’vilinden nasibini yeterince alıp, onun naklini birtakım re’y ve görüşlerden koruyan, Peygamber Efendimiz’in Kur’an’la ilgili tavsiyelerini iyi bilen, son derece vakarlı, haya duygusuna sahip, âdil, dikkatli, Allah’tan korkan, dünyaya değer vermeyen, Allah’a yakın olan, kendisine müracaat edilen, güvenilen, sözlerine uyulan ve davranışlarına uymakla hidayete ulaşılan kimselerdir.
Kur’an’ı kekeleyerek zorlukla okuyanların iki sevap almalarının sebebi, biri Kur’an’ı okumalarının ecri, diğeri de çektikleri meşakkatin ecridir. Burada Kur’an kıraatine bir teşvik vardır. Zira Kur’an’ı mükemmel okuyanların sevabı ise en az bir harfe on sevap hatta ihlas ve samiyete göre daha ziyadesiyledir. Dolayısıyla bir mecliste Kur’an okunacağında mümkünse en iyi bilenlerin okuması gerekir. Bununla birlikte, şayet bulunduğumuz mecliste Kur’anın yanlış okunması söz konusu olur ve bu sebeple mana bozulur ise müdahale edip düzeltmek zorunlu olur. Manaya zarar vermeyecek tecvit hataları yapılıyor ise müdahale etmeyip okuma bitiminde gerekli nasihat yapılabilir.