Kadınların mahremsiz hac ve umre vazifelerini icra etmeleri caiz olur mu?
Kadınların mahremsiz hac ve umre vazifelerini icra etmeleri caiz olur mu?
“Kadının Hîre’den yola çıkıp kimseden korkmadan Ka’be’yi tavaf edeceğini” ifade eden hadis mahrem şartı aranmadığına delil olur mu?
Hafız İbni Hacer, İbni Dakîkil’îd ve benzer ulemanın ifade ettiği gibi, manası muhkem olmayan bu hadis ile mahremsiz sefer’in cevazı üzerine delil alınamaz. Bilakis meselenin hükmü farklı delillerden aranır ki, kadının mahremsiz yolculuğa çıkmasının caiz olmadığını ifade eden birçok muhkem hadis mevcuttur. Rivayet edilen bu hadiste ise cevaza bir delil bulunmayıp, İslam beldelerinde güvenlik ve emniyetin bulunduğu dönemlerin geleceğine işaret edilmektedir, nitekim bu da vuku bulmuştur. Ayrıca hadisten delil çıkartmak müçtehitlerin işidir. Biz mukallitlere düşen vazife ise onların görüşleriyle amel etmektir. Özellikle hiçbir şekilde ilmi seviyesi olmayan avam tabakasının yapacağı budur.
Şayet bir kişi ilmi seviyesi ile fetvanın doğruluğunu ve yanlışlığını tartabilecek durumda ise, bu durumda benimsediği farklı görüşün sahibi olan müçtehidi ve onun mezhebini taklit etmesi gerekir. Yok eğer böyle yapmıyor ve arzu ettiğinde farklı görüşlerle amel ediyor, buna rağmen kendi mezhebinde kaldığını iddia ediyor ise, yapılan bu hareket dinin hükümlerini basite almaktan başka bir şey değildir. Evet başka bir mezhebi taklit etmek zaruret halinde caiz görülmüştür. Fakat Hanefi ve Hanbeli mezhebi, kadınların hacca gidebilmesi için mahrem şartı koşmuş ve hac ibadetini mahrem şartından feragat etmeyi gerektirecek bir zaruret olarak görmemiştir. Nitekim Peygamber Efendimiz (s.a.s.), gazveye katılmak isteyen sahabeye hac edecek olan hanımına eşlik etmesini tenbih etmiştir.
URL Kopyala