İzdiham sebebiyle namahremden korunamayan kadınların hac yapmasının hükmü nedir?
İzdiham sebebiyle namahremden korunamayan kadınların hac yapmasının hükmü nedir?
Hac ve umrede kadın erkek karışıklığı sebebiyle izdihamdan dolayı temas olabiliyor, bu durumda günahkar olunur mu? Günümüzde bazı hocalar bu sebepten kadın hacca gidemez, mahremi olsa bile vekalet vermesi gerekir diyor, bu doğru mu?
Erkek olsun, kadın olsun, haccın vücub ve eda şartlarını haiz bulunan Müslümanın hacca gitmesi farzdır. Hemen gitmesi gerekmez ise de sonraki senelerde fakir düşse bile farz üzerinden düşmez; sıhhatini kaybederse de vekil (bedel) yollaması icab eder. Haccın eda şartlarından birisi de hac için gideceği yolda ve hac yerinde selamet ve emniyet olmaktır. Bu nedenle kadının yanında mahreminin bulunması da şarttır. Bu zamanda gerek tavafta, gerek şeytan taşlamada ve gerekse başka yerlerde tesettüre riayet edilmiyor. Saliha bir kadının, hac görevini hakkıyla, günah işlemeden yerine getirmesi imkânsız gibidir.
İbni Âbidin hazretleri Raddu’l-Muhtar’da hac bahsinde şöyle diyor: “Kadın, âşikâre telbiye yapamaz, bilakis kendisi işitecek kadar yapar. Kadın remel (tavafta omuz silkeleme) yapmaz, say’de iki yeşil ışık arasında koşmaz, dikişli elbise ve mest giyer. Kalabalıkta Hacerü’l-Esved’e yaklaşmaz çünkü erkeklere dokunmaktan men edilmiştir.” Bu nedenle gerekli mahremiyet şartlarına riayet etmek mümkün olmadığı takdirde kadınların nafile hac yapmasının sakıncalar barındıracağı bir gerçektir. ‘Sakıncaları gidermek fayda sağlamaktan önceliklidir’ hükmünün gereğince de bu şartlarda nafile hac veya ümre yapması yanlış olacaktır. Ancak mahremi bulunup hac kendisine farz olan bir kadının mahremiyet şartlarına azami titizlik göstererek farz olan bu hac vazifesini yerine getirmesi gerekir. Sağlığı yerinde olduğu halde izdiham sebebiyle kendi yerine bedel olarak başkasını göndermesi ise sahih olmaz.
URL Kopyala