Menü

İslami usulle kesilmiş olan hayvanlar ile kesilmeden ölenler karışsa yenir mi?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
278 görüntülemeYeme, İçme ve Giyinme

İslami usulle kesilmiş olan hayvanlar ile kesilmeden ölenler karışsa yenir mi?

Hocam bi abimiz 20 koyun kesmiş 2 tanesi önceden ölmüş onların kafalarını kesip köpeklere vermek için ayırmış. Ama 18 tanesiyle o iki tanesi karışmış. Bu abimizin ne yapması lazım?

Haram şüphesi bulunan şeyden kaçınmak esastır. İslâm’ın haram ve helâl kıldığı hususlar açık olup ikisi arasında kalan şüpheli fiillerin bulunduğu bir saha vardır. Bunlar da haram veya helâle dair nasların sübut ve delâletleriyle ilgili olan ve ayrıca eldeki hukukî hadiseye tatbiki sırasında ortaya çıkan bazı şüpheli durumlardır. Peygamber Efendimiz (s.a.s.), bunlardan uzak durmanın din ve namusu korumak için daha emin bir yol olduğunu, bunları yapan kimsenin ise haram işlemeye çok yaklaşmış olacağını söylemiştir. (Buhârî, “Îmân”, 39; Müslim, “Müsâḳāt”, 107-108; Ebû Dâvûd, “Büyûʿ”, 3)

İslâm hukuk ıstılahında yer alan, “Helâl ve haram bir arada bulunduğu zaman haram helâle galip gelir” şeklindeki kural, haramların işlenmesinin fert ve toplum hayatında yol açacağı tahribatı, bu yüzden kötülüklerin önlenmesinin taşıdığı önceliği ifade eder. (Süyûtî, s. 209-213; İbn Nüceym, s. 121-131) Buna göre haram helal ile karışıp bunları birbirinden ayırt etmek mümkün olmadığında tamamı haram kabul edilir. Ancak tamamının haram kabul edilmesi; birbirine karışan helal ve haramdan haramın daha çok helalin daha az olması veya birbirine eşit olmaları durumundadır. Fakat ızdırar (açlıktan ölüm tehlikesi geçirmek gibi) durumunda bunların arasından araştırma yapılıp helal olduğu kanaati hasıl olan tüketilebilir. Şayet helal olan haram olandan daha fazla olursa bu durumda helallik baskın gelir ve araştırma neticesinde helal olduğu kanaati hasıl olan tüketilir. Fakat diğer üç mezhebe göre bu durumda da araştırma yaparak tüketilmesi caiz görülmez. (Mevsuatul-Fıkhiyel-Kuveytiyye, 10/190)

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 11/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..