Menü

İslam’da kısas ve idam cezası hangi aletle icra edilir?

482 görüntülemeCinayet, Kısas ve Diyet (Tazminat)

İslam’da kısas ve idam cezası hangi aletle icra edilir?

İslam da idam, ölüm kısası olarak yada mürtedi öldürme cezası yapılırken hangi silahla yapılır? Osmanlı da devlete asi olanlara yapıldığı gibi yayla boğmak caiz mi?

İmam Şâfiî, bazı rivayetlere dayanarak yakanın yakılarak kısas edileceği sonucuna varmıştır. İmam Malik misillemenin gerekli olduğunu ileri sürmüş, Mâlikî fukahası ise “bu misillemenin yakma ile de olup olamayacağı” konusunda farklı görüşlere sahip olmuşlardır. Hanefîler ve Hanbelîlere göre kısas ancak kılıçla olur; işkence ile, yakarak ve başka şekillerde öldürenler de yine kılıçla idam edilir. Aynı şekilde mürtedin idamı da kılıçla boynu vurulmak suretiyle tatbik edilir. Bu içtihadın sahipleri “Ateşle ancak onun Rabbi azab edebilir” mealindeki sahih hadise, Arenîler kıssasında ve benzerlerinde olduğu gibi işkenceyi yasaklayan naslara, bu cezalandırmada haddin aşılması ve zulme kaçılması ihtimalinin bulunduğuna dayanmışlardır. Bir katil düşünün ki, öldürdüğü şahsı ateşe atmış, gözlerini çıkarmış veya parça parça (lime lime) edip öldürmüş olsun, böyle bir cani için aynı misliyle karşılık verilmez zira ateşe atmak ve uzuv parçalamak müsle yapmak İslam’a aykırıdır.

Dinimizin uygun gördüğü kısas işlemi, yaralayıcı alet veya kılıç benzeri kesici aletlerle yapılır. Cinayet davalarında kısasta kılıçla baş kesme usulü, kullanılan yöntem olarak kabul görür. Hatta maktulün velisi katili kesici aletten başka bir metotla öldürmek istese de yöntem aynıdır, bu yüzden yöntemin dışındaki taleplere hâkim geçit vermez, usul neyse o uygulanır. Hakeza yine katilin bir uzvu başka bir kimse tarafından kesilecek olursa yara kapanıncaya kadar hakkında kısas uygulanmaz. Yara kapanmaz ve uzuv telef olursa eşitlik mümkünse aynı uzuv aynı yerden kesilir, mümkün olmazsa uzuv diyeti ödetilir. Birden fazla uzuv telef olması durumunda da her bir uzuv için aynı hüküm uygulanır. Cinayet davalarında usul esastır yani bu demektir ki kısasın usulen kılıçla yerine getirilmesi esastır. Nitekim Allah Rasulü (s.a.s.) bu hususta: ‘Kısas ancak kılıç ile yapılır’ beyan buyurmuşlardır. Ve bu hadis-i şerifte alet olarak zikredilen kılıç ifadesinden maksat kılıç vazifesi ifa edecek kesici alettir, keskin aletin dışında bir usulle icra edilen kısasın dinimizde yeri yoktur.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 11/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..