İmansız ölenler için af dilemek, Kur’an okumak caiz midir, yapılsa faydası olur mu?
İmansız ölenler için af dilemek, Kur’an okumak caiz midir, yapılsa faydası olur mu?
Kâfirlerin bağışlanması için dua etmek caiz olmadığı gibi onların ölülerine fayda sağlaması ümidiyle Kur’an okumak da caiz değildir. Çünkü onlar küfürleriyle Allah’ı inkâr etmektedirler, onlar için Kur’an okumak da af dilemek gibi Allah Teala’nın af etmeyeceğini bildirdiği kişilerin bundan fayda göreceğine inanmak olur ki bu Allah’ın hükmüne karşı gelmek olur. Ancak büyük günah işleyen müminler dahil tüm müminlerin affı için hayır duada bulunulabilir. Rasulüllah Efendimiz (s.a.s.) küfür üzere ölen bir yakını için “Eğer Allah yasaklamazsa ona mağfiret dileyeceğim.”(Kurtubî, Tevbe, 113. ayetin tefsiri) deyince şu âyet-i kerime nazil oldu: “Cehennemlik oldukları anlaşıldıktan sonra akraba dahi olsalar, müşrikler için mağfiret dilemek Peygambere ve mü’minlere yaraşmaz.” (Tevbe, 9/113)
Bu naslar karşısında, özellikle Malikî İmam Karafi meseleyi bütün detayı ile ele almış ve özet olarak: “Kafirin bağışlanması için dua etmek küfürdür (dua eden kâfir olur). Çünkü, Kur’ân-ı Kerim birçok âyetle müşrikleri Allah’ın bağışlamayacağını, kâfirlerin cehennemde ebedî kalacağını kesinkes haber verdikten sonra böyle bir şey istemek, Allah’ı yalanlamak ve sanki, ‘Ya Rab! Sen öyle diyorsun ama bağışlasan daha iyi edersin.’ demek olur. Bu da küfürdür. Tüm mü’minlerin bağışlanmasını istemek de haramdır. Çünkü günahkâr mü’minlerin cehennemde, bir süre için de olsa, kalacakları sahih hadislerle bildirilmektedir.” (Karafi, el-Furük, IV/259) Ancak Hanefi Ibn Emîr el Hâc da (Mu’cemu’l-Müellifin, XI/274) kâfire dua konusunda onlar gibi düşünmüş, tüm mü’minlere dua konusunda biraz daha müsamahalı davranmıştır. Doğrusu da budur.” (Ibn Abidin Âmira, I/351, Mısır, I/523)
URL Kopyala