Menü

İlk rekatta bir surenin başından okuyup ikinci rekatta o surenin ilerisinden okunabilir mi?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
691 görüntülemeNamazın Mekruhları

İlk rekatta bir surenin başından okuyup ikinci rekatta o surenin ilerisinden okunabilir mi?

Hocam namazda ilk rekatta bir surenin başından biraz okurken, diğer rekatta aynı surenin ilerisinden devam edilebilir mi, atlarken kaç ayet atlanabilir?

Bir namazda bir ayet tekrarlansa veya bir sure bir rekatta iki defa okunsa veya bir sure iki rekatta da okunsa bakılır: Şayet kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sure bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur ancak bu şekilde kılınan namaz sahihtir. Ayrıca dört rekatlı sünnet namazlarda her iki rekat müstakil kabul edildiğinden 1. ve 2. rekatta okunan zamm-ı sureleri 3. ve 4. rekatta da okumak, namaza bir zarar vermez. Ancak bilenlerin başka sure okuması daha doğru olur.[1] Nafile namazların üçüncü rekatını, birinci rekatından uzun okumak da mekruh değildir, vitir namazı da bu konuda nafile namazlar gibidir.

Birinci rekatta bir sureden okuduğu ayeti bir ayet atlayıp devam etmesi mekruh olmakla birlikte farklı rekatlarda bu mekruh sayılmaz ancak yine de bunu yapmak uygun görülmemiştir. Başka sure ezberinde oluğu halde bir rekatta veya iki rekatta da aynı sureyi okumak mekruhtur. Ancak yanılarak birinci rekatta nas suresini okuyan geriye dönmemek için ikinci rekatta da yine nas suresini okur.

Birinci rekatta bir surenin ortasından yada başından okusa, sonra ikinci rekatta başka bir surenin ortasından yada başından (veya sonundan) okusa yada kısa bir sure okusa en doğrusu mekruh olmamasıdır. Lâkin mecbur kalmadıkça bunu yapmamak daha iyidir.[2]

Konu hakkında ihtilaf bulunmakla birlikte, Eşbah, Bahr, Dürer de, yine Ebulyüsr den naklen Hamevi ve aynı zamanda Ğazzi ye göre; nafile namazlarda, ikinci rekatta okunan surenin, birinci rekatta okunan sureden önceki sürelerden olması mekruh değildir.

Farz namazlarda ilk rekatta okunan surenin, ikinci rekatta okunan sureden daha uzun olması sünnettir. Bunun tersini yapmak tenzihen mekruhtur. Bütün namazlarda ikinci rekatı, birinci rekattan üç veya daha çok ayet okumak suretiyle uzatmak mekruhtur, üç ayetten az olan uzatma ise mekruh değildir. Ancak, iki surenin ayetleri kısalık, uzunluk bakımından farklı ise, bunları kelimeler açısından değerlendirmek uygun görülmüştür. Buna göre, on beş ayetli bir sure, kelimeler bakımından yirmi ayetli bir sureden daha uzun sayılıyorsa, on beş ayetli sureyi ilk rekat okumakta bir kerahet yoktur.[3]

Kaynakça:

[1] İbni Abidîn, Reddü’l-muhtar, 2/456
[2] Raddul’Muhtar 1/588
[3] Raddu’l-Muhtar, 1/542-543

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 31/10/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..