İlahi sanatçılığı yapmak ve karşılığında ücret almak caiz midir?
İlahi sanatçılığı yapmak ve karşılığında ücret almak caiz midir?
Cemiyetlerimize def eşliğinde ilahi söyleyen sanatçılar çağırıyoruz ve buna karşılık bu insanlara ücret ödüyoruz. Bu parayı vermek caiz midir, bu yolla para kazanmak caiz midir?
İslamiyetin ilk dönemlerinde düğünlerin def ile ilan edilmesine müsaade edilmesi sebebiyle bazı alimler mahremiyet sınırlarına riayet şartıyla kına gecesi kadınların kendi arasında dev çalmasını caiz görmüşler. Fakat İslâmiyet kuvvet kazandığı zaman, Peygamber Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem) def çalmayı yasakladı ve def çalan muhannesleri Medine-i münevvereden çıkarttı.[1] Nitekim Beyhaki’nin Said b. Mansur – Ebu Avane – Abdulkerim el-Cezeri – Ebu Hişam el-Kufî yoluyla rivayetinde; İbn Abbas (r.a.) şöyle dedi: “Def haramdır, çalgı aletleri haramdır, davul haramdır, zurna haramdır.”[2]
Dolayısıyla her ne kadar bazı alimler düğün vesilesi ile zilsiz def çalmayı caiz görmüş olsalar da tercih edilen ve ihtiyatlı görüş olan İmam Ebu Hanife’nin görüşünde düğün veya benzer toplantılar vesilesiyle def veya başka aletlerle musiki icrası tahrimen (harama yakın) mekruhtur.[3] Buna binaen ilahi sanatçıları tutmak ve def vb. eşliğinde ilahi icrası sebebiyle bu sanatçılara ücret vermek de caiz olmayacaktır. Zira yapılması ve icrası caiz olmayan bir iş karşılığında ücret almak veya vermek de caiz değildir.
Kaynakça:
[1] Musannef ibn-i Ebî Şeybe hadis no: 16668
[2] Beyhaki (10/222)
[3] el’Bahrur-Raik, 7/88; Raddul’Muhtar, 5/483
URL Kopyala