İçerisinde kurtçuk bulunan yiyecek ve içeceklerin tüketilmesi helal midir?
İçerisinde kurtçuk bulunan yiyecek ve içeceklerin tüketilmesi helal midir?
Meyve hoşafı yaptıktan sonra hoşafta pişmiş kurtcuk böcek vb. görülse onu atıp hoşafı içmek yemek caiz mi, komple çöpe atmak mı lazım? Diğer yemeklerde de?
Meyve kurtları ile ilgili birbirinden farklı görüşler dile getirilmiştir. Şöyleki; “çorbanın içerisine et kurdu girerse o çorba necis olmaz. Ancak kurt parçalandığı takdirde o çorba içilmez. Çünkü söz konusu kurt aslında temiz olsa bile, artık bir meyte/leştir.” İbn Abidin bu ifadeden meyve ve ürünlerdeki kurdun hükmünün de anlaşılacağını belirtir.” (Raddu’l-Muhtar, 1/349) İbn Abidin’in bu ifadesinden anlaşılıyor ki, meyve veya yiyecekte bulunan kurt parçalanmadığı sürece onlara bir zararı olmaz. Bu konu Fetavayı Hindiyye’de de aynen işlenmiş ve konu şöyle seslendirilmiştir: “Bir çorbaya bir et kurdu girse, çorba necis olmaz. Ancak kurt yenmediği gibi, parçalandığı takdirde çorba da yenmez.” (Fetava-i Hindiye, 43/275)
Meyve kurtlarının –meyvelerden ayrı- bağımsız bulunmaları durumunda yemek caiz değildir. Malikîler dışında, diğer üç mezhep âlimleri bu konuda hemfikirdir. Fakat farkında olmadan meyveyle beraber yenmiş olmasında bir sakınca yoktur. Çünkü bu kurtları meyvelerden ayırmak çok zordur. (Nihayetu’l-muhtaç, 2/255; Muğni’l-muhtaç, 1/369-Şamile-; V. Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, 3/509) Bazı âlimlere göre, ayıklanması kolay olsa bile meyve ve yiyeceklerle birlikte ayıklamadan yenmiş olmasında bir sakınca yoktur. (el-Fetava’l-fıkhıyetu’l-Kübra, 9/444)
Fetava’ş-şebeketil’-İslamiye’nin verdiği bilgiye göre; Hanefi Mezhebi’ne göre, henüz canlanmamış olan meyve kurtları, yiyeceklerle birlikte olduğu gibi, tek başına da yenebilir. Ruh girdikten sonra hiçbir surette yenmez. Diğer üç mezhebe göre, canlanmış olsun, olmasın, yiyeceklerle birlikte yenmesinde bir sakınca yoktur. (bk. a.g.e, 3/525) Bu bilgiler neticesinde; az miktarda kurtlanmış meyvelerin gerek meyve olarak tüketilmesi gerekse meyve suyu ve diğer ürünlerin imalatında kullanılması caiz görülmüştür. Zira bunların ayıklanmasında meşakkat vardır. Ayıklaması kolay ise ayıklamak gerekir, değilse mümkün mertebe sakınarak bu gıdalar tüketilebilir.
URL Kopyala