Menü

Hayız halinde bir kadının resmi veya dini nikah kıyması uygun ve geçerli olur mu?

201 görüntülemeNikah

Hayız halinde bir kadının resmi veya dini nikah kıyması uygun ve geçerli olur mu?

Evliliğe kadarki hayatlarını tertemiz geçiren karı-koca adaylarının zifaf geceleri önemlidir. Çünkü zifaf gecesi genellikle nikâhın kıyıldığı günün akşamına rastlar. O anda kadının âdetli olması, ya ömür boyu sürecek bir tiksintiye, yeni kurulan âilenin temellerine soğukluğun girmesine veya bu temellerin daha ilk günden bir haram ilişki üzerine kurulmasına sebep olabilir. Dolayısı ile düğün, imkân elverdiğince kadının âdetli zamanına denk getirilmemelidir. “Hayızlı iken nikâh olmaz” söylentisi de buradan çıkmış olabilir. Yani bu sözün işaret ettiği bir gerçek vardır ama bu söz hüküm olarak doğru değildir. Nikâhın sahih ya da geçerli olmasının şartlarında böyle bir şey yoktur. Yani kadın, evli veya iddet bekliyor olması dışında hangi halde olsa nikâhı sahîh ve geçerli olur. Yani âdetli iken yapılan bir nikâh da sahîh ve geçerlidir ve hayız halinde nikah kıymak günah değildir ancak bu halde cinsel ilişki haramdır.

Kadın hayızlıyken verilen talaka gelince, erkeğin eşine hayızlıyken talak vermesi Kuran, Sünnet ve ulemanın icmasıyla haramdır. Bu meşru boşamaya muhalif bidat bir talaktır. Allah (subhanehu ve teâlâ) şöyle buyuruyor: “Ey nebi! Kadınları boşayacağınızda, onları iddetlerini gözeterek boşayın ve iddeti de sayın” (et-Talak, 1) İbni Abbas (radıyallahu anhuma) şöyle demiştir: “ (Onları iddetlerini gözeterek boşayın), yani onları hayızlıyken veya temizlendikten sonra ve onlara yaklaştıktan sonra boşamayın. Lakin onları hayız görüp temizlenmelerine bırakın sonra boşayın.” (Tefsiru’l-Kurani’l-Azim 8/143) İbni Kudame (rahimehullah) şöyle der: “Hayız zamanında talak vermenin veya temizken cima ettikten sonra talak vermenin haramlığında bütün âlimler her yerde ve her asırda icma etmiştir. Bu talak bidat talak olarak isimlendirilir çünkü meşru boşamaya muhalefet etmiştir ve Allah’ın “Onları iddetlerini gözeterek boşayın” emrini terk etmiştir.” (el-Muğni 7/364)

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 11/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..