Menü

Hacamat yapmak karşılığında ücret almak caiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
980 görüntülemeHastalıklar ve Tedavi Yolları

Hacamat yapmak karşılığında ücret almak caiz midir?

Hanefi mezhebine göre hacamat yapan kimseye ücret verilmesinde her hangi bir beis yoktur. Zira İbn Abbas’tan (r.a.) nakledildiğine göre Peygamber Efendimiz (s.a.s.) hacamat olmuş ve kendisini hacamat eden kimseye ücret ödemiştir. (el-Müheyyâ, IV/358 Daru’l-Hadis, Kahire) Hacamat mukabilinde ücret ödenmesi şayet haram olsaydı Efendimiz (s.a.s.) bunu yapmazdı. (el-Müntekâ, IX/ 459 Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye)

Bir kısım rivayetlerde hacamat karşılığında alınan ücretin “habis/pis olduğu (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 25/122) veya  suht olduğu (Taberani, el-Kebir, No: 6696) yahut da kazançların en şerlisi olduğu (Taberani, el-Kebir, No: 4263) ifade edilmektedir. Hatta bir kısım rivayetlerdeki ifadelere bakılacak olursa Peygamber Efendimiz (s.a.s.) hacamat parasından nehyetmiştir. (Hakim, el-Müstedrek, Buyu, No: 2243) Fakat buradaki habis, suht ifadelerinin haram manasında anlaşılması pek doğru gözükmemektedir. Zira Allah Teala ayette malın adisini “habis” diye isimlendirmiştir.

Diğer ifadelerde de maksat hacamat parasının tavsiye edilmemesi ve (kerahetten hali olarak) temiz olmaması manasındadır. (Sübülu’s-Selam, S. 845, Daru İbn Affan, Kahire) Ayrıca hacamat karşılığında ücret almanın caiz olduğuna yönelik nakilleri serdeden İmam et-Tahavî bütün bu rivayetlerin, ücreti yasaklayan rivayetleri nesh ettiğini savunur. (Şerhu Meani’l-Âsâr, III/ 416)

İmam Malik’in Muvatta’ındaki rivayetine göre Ebu Tayba isimli bir köle Peygamberimizi (s.a.s.) hacamat etmiş ve Efendimiz de (s.a.s.) buna mukabil olarak ona bir sa’ hurma vermiştir. (Muvatta, Kitabu’l-Câmi, No: 1766) Bu rivayeti nakleden İmam Muhammed “Biz bunu alırız. Hacamat eden kimseye ücret verilmesinde her hangi bir beis yoktur. Bu Ebu Hanife’nin de görüşüdür” demektedir. (Muhammed b. Hasen eş-Şeybâni, Muvatta, III/ 520) Dolayısıyla bu paranın alınması caizdir. Lakin yine de kişi geçimini başka bir yolla temine muktedirse hacamattan ücret almaması evladır.

 

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 11/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..