Fasit akit veya faizli işlem yapan işçi veya memur günaha ortak olur mu?
Fasit akit veya faizli işlem yapan işçi veya memur günaha ortak olur mu?
Devlet bir arazisini satıyor ve sözleşmede diyor ki arazinin fiyatını tek seferde ödersen fiyat düşük olur ama taksit yaparsam o zaman ki enflasyon farkı kadar senden faiz alırım. Bu sözleşmede borçlu faize düşse bu işi devlet adına imzalayan memurda faiz günahına ortak olur mu?
URL Kopyala
Fukahaya göre akdin aslî unsurlarının dışında ayrıca sıhhat şartları da vardır. Malın fiyatının ve niteliğinin belli olması, vadeli satışta teslim vaktinin belirtilmesi, satış anında malın fiyatının belli olması ve faiz içermemesi gibi hususlar bu şartlar arasında sayılır. Hanefilere göre söz konusu sıhhat şartlarından birinin eksikliği akdi fasit hale getirir. Bu tür eksikliklerin giderilmesi durumunda ise akit sahih hale dönüşür. (Merğînânî, el-Hidâye, V, 9; Mevsılî, el-İhtiyâr, II, 59) Diğer mezheplere göre ise, malda veya fiyattaki belirsizlik giderilmezse akit batıl olur ve hüküm ifade etmez. (Desûkî, Hâşiye, III, 15-16; Şirbînî, Muğni’l-Muhtâc, II, 16-23, 126) İslâm hukukuna göre bir alışverişin sahih ve geçerli olabilmesi için, satın alma esnasında malın fiyatının belli olması zorunludur. Aksi takdirde alışveriş fâsid olur, fasit akitler ise İslam hukukunda faiz mesabesinde günahtır.
Dinimizde yasak olan şeyleri yapmak haram olduğu gibi, böyle şeylerin yapılmasına rıza göstermek ve yardımcı olmak da haramdır. Peygamber Efendimiz (s.a.s.), haram bir maddeyi kullananla birlikte, onu imal eden, taşıyan, aracılığını ve sunumunu yapan kişilerin de aynı günaha girdiğini bildirmiştir. (Bkz. Ebû Dâvûd, Eşribe 2; İbn Mâce, Eşribe 6) Bu itibarla bir müminin, dinen yasaklanan şeylerin yapıldığı iş yerlerinde çalışması günahtır. Bu günaha rağmen çalışmış olsa; kazancının bir kısmı haram fakat çoğu meşru olan bir iş yeri ise, çalışan kişinin aldığı maaş, gayrimeşru kazançtan ödenmediği sürece haram olmaz. Bununla birlikte, şüphesiz ki haram işlenen bir ortamda bulunmak da müminler için ayrı bir sakınca doğurmaktadır. Bu nedenle daha nezih bir ortamda çalışmak için araştırma yapmak da gerekir. Lakin faizli kredi veya fasit akitlerin icrası gibi haram olan işlerin yapıldığı bölümde çalışmak ise helal değildir.