Menü

Birinin ruhu için hatim okuyup sevabını herkese hediye etsek onun sevabı eksilir mi?

253 görüntülemeCenaze Bahsi

Birinin ruhu için hatim okuyup sevabını herkese hediye etsek onun sevabı eksilir mi?

Yapılan ibadetin ve hayırların sevaplarının başkasına bağışlanması caizdir. Kişi, okuduğu Kur’an-ı Kerim’in, yaptığı hatmin ve işlediği bir hayrın sevabını başkasına bağışlayabilir. İster sağ, ister ölmüş olsun, kendisine sevap bağışlanan kimsenin, bundan yararlanacağı umulur. Başkası tarafından bağışlanan sevapla, bir kimsenin bizzat yapması gereken ibadet borçları ödenmiş olmaz ise de, bunlar iyilik ve sevaplarının çoğalmasına ve derecesinin yükselmesine vesile olabilir. Benî Seleme kabilesinden bir adam, annesi ve babası öldükten sonra, onlara bir iyilik yapıp yapamayacağını sordu. Hz. Peygamber (s.a.s.), “Evet, onlara rahmet dilemek, onlar için istiğfar etmek, vasiyetlerini yerine getirmek, akrabaları ile ilgilenip onlara karşı üzerine düşeni yapmak, dostlarına hürmet edip ikramda bulunmaktır.” (Ebû Dâvûd, Edeb, 130; İbn Mâce, Edeb, 2) buyurmuştur. Annesinin aniden öldüğünü, şayet konuşabilseydi sadaka verilmesini vasiyet edeceğini zannettiğini belirterek, onun adına sadaka verirse sevabının kendisine ulaşıp ulaşmayacağını soran sahabîye de, “Evet, ulaşır. Onun namına sadaka ver.” (Buhârî, Vasâyâ, 19; Müslim, Zekât, 51) buyurmuşlardır.

Okunan hatmin sevabı herkese bağışlanabilir ve istenilen kişiye hediye edilebilir. Hatta bütün ölmüş insanların ruhlarına hediye edilebilir. Nasıl ki bir kelime orada bulunan tüm insanların kulaklarına bir anda girer herkes ondan istifade eder. Aynı şekilde okunan bir hatim tüm ölmüşlerin ruhlarına hediye edilebilir ve hepsi ondan istifade eder. Hediye edilen kişilerin çokluğu sevabı azaltmaz, güneşin ışğından istifade edenlerin birden fazla olması güneşten istifadeyi azaltmadığı gibi. Nitekim “Bir mezarlıkta okunan ve oradaki bütün ölülerin ruhuna hediye edilen Kur’an’ın sevabı, bölünerek mi, yoksa bölünmeden mi onların ruhuna gider?” şeklindeki bir soruya karşılık, Şafii alimlerinden İbn Hacer; “Her ölüye okunan Kur’an’ın sevabı, bölünmeden tam olarak ulaşır, bu Allah’ın geniş rahmetine en uygunudur.” diye cevap vermiştir. (Buğyetu’l-musterşidîn, s.97) Ayrıca kişi yapmış olduğu ibadetin sevabını bir başkasına hediye ettiğinde kendi sevabından bir şey eksilmez. Tabarani ve Beyaki nin rivayet ettiği hadis-i şerif’te şöyle buyurulmuştur: “Sizden biri nafile sadaka’da bulunacağı zaman anne-babası adına bulunsun. Bu durumda sadakanın sevabı ebeveyni için olacağı gibi kendi sevabından bir şey de eksilmez.”

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 11/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..