Abdest veya gusul alırken yaradaki kanın üzerinden akan su necis midir, abdeste engel olur mu?
Abdest veya gusul alırken yaradaki kanın üzerinden akan su necis midir, abdeste engel olur mu?
Vücudun bir yerinde ufak akmayan sabit bir kan veya yara olunca, abdest gusul alırken o bölgeye su değmesi kanın akışkan hale gelmesine akmasına sebep oluyorsa, o bölge yıkanmadan mı abdest alınır yoksa sargı sarıp mesh mi yapılır, yoksa kan aksa da normal abdest mi alınır özürlü mü sayılınır namazlar nasıl olacak?
Kanama yapan yarık yahut yara olan bölge ister küçük isterse de büyük olsun, meydana gelen kanama yarığın yahut yaranın dışına taşmayıp içerisinde kaldığı sürece abdest bozmaz. Vücudun herhangi bir yerinden çıkan kan, irin, kanlı su ve benzeri bir necis akıntı, çıktığı yeri aşıp etrafa yayılırsa o takdirde abdesti bozar ve aynı zamanda necis hükmünü alır. Yaranın bulunduğu bölgenin içinde kalır ve etrafa yayılmazsa -bir kolaylık olmak üzere- abdesti bozmadığı gibi necis de değildir. Fethulkadir, Bahrirâik ve Fetâvâ-yi Hindiyye’de bu meseleye yer verilmiştir. Bu yaradaki kan kurumadan sıvı halde iken üzerinden akıtılan su da kana bulaşıp aktığı takdirde kan ile aynı hükümleri alır. Ancak yara kuruyup kabuk bağladığı takdirde üzerinden akan su necis olmaz ve abdest bozulmaz.
Kanamalı veya akıntılı olan herhangi bir bölgeye yapıştırılan bant ya da sargı kanamayı, akıntıyı durduruyorsa bu şekilde abdest alınıp namaz kılınabilir. Akıntı durdurulamadığı takdirde abdesti bozar, bu durumda; namaz kılacak kadar akıntının olmadığı bir vakit bulunursa kişi abdestini alıp namazını kılar, şayet bu kadar akıntısız bir vakit bulma imkanı olmaz ise özürlü statüsünde hareket edecektir. Fakat bu durumda kişi özürlü sınıfına girmesi için de; bu akıntının tam bir namaz vakti (iki namaz vakti arası) devam etmiş olması gerekir. Bu nedenle akıntının başladığı ilk vaktin namazını, akıntıyı durduramadığı takdirde, vaktin sonunda kılar. Daha sonra şayet özürlü statüsüne girer ise; her namaz vakti girdiğinde abdest alır, akıntı devam etse dahi vakit çıkana kadar abdestli sayılır.
URL Kopyala