Menü

Vakıf malını, parasını vakıf adına işletmek, çalıştırmak caiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
349 görüntülemeHediye, Hibe, Bağış, Vakıf

Vakıf malını, parasını vakıf adına işletmek, çalıştırmak caiz midir?

Vakfımıza gelen kumbara ve benzeri harcama için birşey belirtilmeyen paralar ile vakfın parasını değerlendirmek için herhangi bir ticaret yaparak vakıf adına veya ortak hisseli bir iş yapılabilir mi?

Ömer bin Hattab ”radıyallahu anh” sahip olduğu hurma bahçesini sadaka verme konusunda Rasulullah ”Sallallahu Aleyhi Vesellem” ile istişare ettiğinde Rasulullah ”Sallallahu Aleyhi Vesellem” bu mülkü vakfetmesini önerdi ve şöyle dedi: “Aslını sadaka olarak ver, bu durumda bu mülk satılmaz, hibe edilmez ve miras olarak bırakılmaz. Meyvesi ise infak edilir.” (Buhari/2764, Muslim 1632) Muslim’in rivayetinde şöyle geçmektedir: (aslı satılmaz ve satın alınmaz). Bu hadisten anlaşıldığına göre, vakfın mülkiyetini başkasına vermek gibi tasarruflarda bulunulamaz. Bilakis vakfeden kişinin talimatına ve vakıf amacına göre davranılır. (Teysir el Allam s. 535) bu hadise göre vakfı satın almak veya satmak caiz değildir.

O halde vakıfta esas olan ebediliktir yani, satılmaması ve değiştirilememesidir. Buna dayanarak fıkıhçılarımız şartnamesinde satma sözü edilmeyen vakıfların zaruret olmadıkça asla satılamayacağı kanaatindedirler. Çünkü vakfedenlerin şartnameye koydukları meşrû şartlar, amel, mefhum ve delalet bakımından, şâriin (şeriat koyucunun) nassı gibidir. Daha açık bir ifade ile vakfın meşrû şartnamesi, bağlayıcılık açısından Kur’ân-ı Kerim gibidir; uyulması gerekir. (Bilmen, IV/266, 339, 345, 351) Ancak bir malın vakıf hükmünde olabilmesi için bağış sahibinin bu malı vakfettiğini ifade eden cümleler kullanması gerekir. Aksi takdirde bağışlanan mal ya da para sadaka hükmünde sayılır fıkhi anlamda vakıf malı sayılmaz. Bununla birlikte bu bağışları yapan kimseler, bağış toplanan hayır cihetlerinin ihtiyaçlarında kullanılması maksadıyla bu bağışları yapmaktadırlar. Yaptıkları bağışlarla vakıf yetkililerinin ticaret yaparak bu bağışları çalıştırmaları için değil. Hatta belki bunu bilseler bu hayır cihetlerinin ihtiyaç sahibi olmadığını düşünerek yardımda bulunmayacaklardır. Dolayısıyla vakıf ve dernekler gibi bir takım hayır cihetleri için toplanan paraların çalıştırılması ve işletilmesi caiz değildir.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 11/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..