Üzerinde Kur’an-ı Kerim bulunan rahleyi abdestsiz yerinden kaldırmak caiz midir?
Üzerinde Kur’an-ı Kerim bulunan rahleyi abdestsiz yerinden kaldırmak caiz midir?
Kur’an-ı Kerim’in, ezberden abdestsiz okunabileceği konusunda bir ihtilaf yoktur. Bununla beraber, Allah kelamı olduğundan ezberden okunduğunda da abdestli olunması, bazı âlimler tarafından tavsiye edilmiştir.[1] Ancak Kur’an’a abdestsiz olarak dokunulamayacağı ve Kur’an’ın abdestsiz taşınamayacağı konusunda mezhepler ittifak etmiştir.[2] Ayrıca İbni Kudâme bu konuda Dâvud ez-Zâhirî’den başka muhalif olanın bilinmediğini de ifade etmektedir. Ancak doğrusu, yukarıda da geçtiği gibi, ilim ehlinin çoğunluğunun görüşü olan; abdestsiz olarak doğrudan Kur’an-ı Kerim’e dokunmanın câiz olmamasıdır. Bu görüşün delili “Ona, ancak tertemiz olanlar dokunabilir”[3] âyetiyle beraber, Peygamber Efendimizin (s.a.s) Amr b. Hazm’a gönderdiği mektupta yer alan “Kur’an’a ancak temiz olan dokunsun”[4] hadis-i şerifidir.
Abdestsiz kimsenin Kur’an-ı Kerim’i ezberden okumasına gelince, bunu yapmasında veya birisinin onun için Kur’an-ı Kerim’i tutup da ezberlemesine yardımcı olması ve takıldığı yeri ona hatırlatmasında bir sakınca yoktur. Kur’an-ı Kerim’in bir yerden başka bir yere abdestsiz taşınması câiz değildir. Fakat bir beze sarılmış bir halde taşınılması şeklinde olduğu gibi, tutan kişiye tabi olmayan temiz bir şey aracılığıyla taşınırsa bunda bir sakınca yoktur. Kur’an-ı Kerim’i kendisinden bağımsız olup çıkarıp takılabilen ayrı kılıfıyla tutmak caiz olduğu gibi, üzerinde kur’an-ı Kerim bulunan rahleyi de yerinden kaldırıp başka bir yere taşımak ve nakletmek de caiz olur.
Kaynakça:
[1] Nevevî, el-Mecmû‘, II, 69
[2] Merğinânî, el-Hidâye, I, 33; Nevevî, el-Mecmû‘, II, 65; İbni Kudâme, el-Muğnî, I, 108
[3] Vâkı‘a, 65/79
[4] Muvatta, Kur’an, 1
URL Kopyala