Seferde namazların tam kılınmasının hükmü nedir, tam kılınırsa iadesi gerekir mi?
Seferde namazların tam kılınmasının hükmü nedir, tam kılınırsa iadesi gerekir mi?
Seferde kasr edilmeyip tam kılınan namazların iadesi yapılmaz. İlgili âyete (en-Nisâ 4/101) ve Peygamber Efendimizin (s.a.s.) uygulamalarına dayanan fakihler, yolculukta dört rek‘atlı farz namazların ikişer rek‘at kılınmasının câiz olduğu hususunda icmâ etmişlerdir. Şâfiî ve Hanbelîler’e göre bu namazları kısaltarak kılmak ruhsat olup tam kılmaktan daha faziletlidir. Mâlikî fakihlerinin çoğunluğuna ve Hanefîler’e göre ise azîmettir; ancak Mâlikîler’in çoğunluğu kısaltarak kılmayı sünnet-i müekkede saymaktadır. (Bâcî, I, 260; İbnü’l-Arabî, I, 490; Haraşî, II, 56-57)
Hanefîler yolcunun tercih hakkı bulunmayıp kısaltmasının vâcip olduğu kanaatindedir. Bazı Hanefî fakihleri kısaltma hükmünü ruhsat diye nitelendirirken bununla azîmet niteliğindeki ıskat ruhsatını kastetmişlerdir, dolayısıyla aralarında bir ihtilaf söz konusu değildir. Hanefilere göre yolcunun dört rek‘atlı namazı bilerek kısaltmadan kılması mekruhtur. Fakat iki rek‘at kılıp teşehhüdde bulunduktan sonra iki rek‘at daha kılarsa farzı eda etmiş olur; selâmı geciktirmiş olmasından dolayı dinde tasvip edilmeyen bir iş yapmış olmakla birlikte diğer iki rek‘at nâfile sayılır. Birinci teşehhüdü terketmiş veya ilk iki rek‘atta kıraatte bulunmamışsa farzı eda etmiş sayılmaz.
URL Kopyala