Satıcının eksik ya da yalan beyanı neticesinde ortaya çıkan masraf kime aittir?
Satıcının eksik ya da yalan beyanı neticesinde ortaya çıkan masraf kime aittir?
Galericinin bakımı yapılmış diyerek sattığı arabanın bakımı yapılmadığının ortaya çıkması neticesinde bakım ücreti kime aittir?
URL Kopyala
Alım-satım akdinde akde konu olan malın bütün niteliklerinin ve satış bedelinin alıcı ve satıcı tarafından bilinmesi ve açıklanması gerekir. Satıcının yanlış beyanı üzerine kurulan alım-satım akdinde, malda satın alış amacını ihlal eden ya da fiyatını düşüren bir eksiklik, kusur bulunur yahut da satıcının piyasa fiyatı beyanındaki yanıltma ile alını ve piyasa fiyatından fahiş pahalı olduğu ortaya çıkarsa müşteri dilerse satın aldığı malı konuşulan fiyat üzerinden kabul eder, dilerse malı geri vererek akdi bozar. Müşterinin malı iade etmeyip ondaki kusura karşılık fiyattan indirim talebinde bulunma hakkı yoktur. (Merğinânî, el-Hidâye, 3/36-37) Ancak maldaki kusur veya masraf sebebiyle satıcının masrafı kabul etmesi halinde mal müşteride kalıp ortaya çıkan masraf satıcıdan alınabilir. Araç satış işlemlerinde aktin yapıldığı tarihten önceki mtv, araç bakım ücreti, trafik ve park cezaları satıcıya aittir. Bu borçların bilerek veya bilmeyerek ortaya çıkması durumunda satıcının bu masrafları karşılaması gerekir. Karşılamaması durumunda bu masraflar aracın mevcut fiyattan satın alınmasına etki edecek bir masraf ise müşteri malı iade etme hakkına sahip olur. Satıcının veya aracının mevcut masraflardan haberdar olmayıp satıştan sonra ortaya çıkması da hükmü değiştirmez.