Menü

Şarap katılarak pişirilen yemekler murdar olur mu, haram mıdır?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
251 görüntülemeYeme, İçme ve Giyinme
0 Yorum

Şarap katılarak pişirilen yemekler murdar olur mu, haram mıdır?

Dışarıda restoranlarda şarapla yapılan yemekler var, bunlar kaynatıldığında şarabın etkisi gittiği söyleniyor, böyle bir yemek yapmak ve yemek caiz midir?

İsmail Hakkı Yelkenci cevap verdi 02/04/2025

URL Kopyala
0

İçeceklere, yiyeceklere ve diğer şeylere şarap, alkol veya başka herhangi bir sarhoş edici madde koymak caiz değildir. Çünkü Peygamber Efendimizin ”sallallahu aleyhi ve sellem” buyurduğu gibi ”her sarhoş edici şey şaraptır ve her şarap haramdır”. (Müslim, 2003) Bazılarının, içinde bazı tıbbi faydaların olduğu iddiası, gıda maddelerine ve diğerlerine eklenmesi için bir gerekçe değildir. Çünkü Allah Teâlâ şarabı mutlak olarak yasaklamıştır ve şöyle buyurmuştur: ”Ey iman edenler! Şarap, kumar, dikili taşlar ve fal okları ancak şeytanın işinden olan birer pisliktir. Onlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz.” (Mâide/90) Kurtubî şöyle demiştir: “(Ondan kaçının) buyruğu, hiçbir şekilde, ne içerek, ne satarak, ne sirke yaparak, ne tedavi için kullanarak, ne de başka bir şekilde ondan hiçbir fayda sağlanamayacak mutlak bir kaçınmayı gerektirir.” (el-Câmiu li Ahkâmi’l-Kur’ân, 6/289)

Bu nedenle Müslüman için azı da çoğu da, halis olanı da başkasıyla karıştırılmış olanı da içerek, yiyerek veya herhangi bir şekilde şarap tüketmek haramdır. İmam Zehebî “el-Kebâir” adlı eserinde şöyle der: Şarap aklı örten şeydir, ister yaş ister kuru, ister yenilir ister içilir olsun fark etmez. Müslümanlar, az bile olsa şarabın haram olduğu konusunda ittifak etmişlerdir ve haram kılınması sarhoşluk verme şartına bağlı değildir. İbn Hazm şöyle der: Çok miktarda alındığında insanı sarhoş eden her şeyin az bir miktarı ve daha fazlası şaraptır. Mülkiyeti, satışı, içilmesi ve her türlü kullanımı haramdır. (el-Muhallâ” 7/478) Cessâs “Ahkâmü’l-Kur’ân” adlı eserinde şöyle zikretmiştir: Haram olan şeyler helal olan şeylere karıştığında helal olan da haram olur ve buna su ile karışan şarabı örnek vermiştir.

İbn Kudâme “el-Muğnî” adlı eserinde şöyle der: Şarapla ekmek doğranırsa veya şarapla renk verilirse (yani içine batırılırsa) veya şarapla et pişirilip suyu yenirse, had cezası uygulanır çünkü şarabın özü mevcuttur. İbn Âbidîn’in “Raddü’l-Muhtâr” adlı eserinde şöyle geçer: Şarabın satılması caiz değildir, az da olsa içen kişiye had cezası uygulanır ve sarhoş etmese bile içen kişiye had cezası uygulanır. Pişirme, şarabın haramlığını gidermez (yani haramlığı etkilemez). Ancak sarhoş etmediği takdirde had cezası uygulanmaz. Sonuç olarak şarap, başka bir şeyle karışsa bile, karışmadan önce şarabın hiçbir parçası kalmayacak şekilde kimyasal bir işleme tabi tutulmadıkça haramlığı devam eder. Dolayısıyla içerisine şarap katılarak pişirilen yemekler murdar olup yenmesi haramdır.

İsmail Hakkı Yelkenci cevap verdi 02/04/2025
0
Cevap yaz..