Salih zatların elini, eteğini veya ayağını öpmek caiz midir?
Salih zatların elini, eteğini veya ayağını öpmek caiz midir?
Bir alimin velinin elini öpmek caiz olduğu gibi hürmeten eğilerek entarisinin, cübbesinin alt kısmını ve ayaklarını öpmek de caiz midir?
İslâm âlimleri, hürmet ve dindarlıktan dolayı kucaklaşıp, el ve başı öpmenin mübah olduğunu, dünyalık için el öpmenin se mekruh olduğunu belirtmişlerdir. (Şeyh Muhammed es-Sefarini, Sülasiyâtü Müsnedi`l Imam Ahmed, Dımeşk 1961, II, 178-179) Alimlerin cumhuruna göre el öpmeyi adet haline getirmek mekruhtur. Fakat bazı durumlarda salih bir zatın elini, eteğini veya ayağını öpmekte sakınca yoktur. Safvân İbni Assâl ”radıyallahu anh” şöyle dedi; bir Yahudi kendisi gibi Yahudi olan arkadaşına: Gel şu peygambere gidelim, dedi. İkisi birlikte Rasûlullah’a ”sallallahu aleyhi ve sellem’’ geldiler ve Müslümanlarla Yahudiler arasında ortak olan dokuz kesin âyeti sordular. Peygamberimiz cevapladıktan sonra onun elini ve ayağını öperek: Şehâdet ederiz ki sen gerçekten bir peygambersin, dediler. (Tirmizî, İsti’zân 33. Ayrıca bk. İbni Mâce, Edeb 16; Ahmed İbni Hanbel, Müsned, IV, 240)
Müslümanlarla Yahudiler arasında müşterek olmayan tek şey, onların cumartesi gününü kutsal kabul etmeleri idi. İşte bunları işitince, Yahudiler Peygamber Efendimiz’in (s.a.s.) el ve ayaklarını öpmüşlerdi. Hatta Rasûl-i Ekrem (s.a.s.), onlara niçin kendisine uymadıklarını ve neden İslâm’ı kabul etmediklerini de sormuş, onlar, bunu yaparlarsa diğer Yahudilerin kendilerini öldüreceklerinden korktuklarını söylemişlerdir. Hadisin bu bahiste zikredilmesinin sebebi, Peygamber Efendimiz’in (s.a.s.) kendisinin el ve ayaklarını öpen Yahudilere engel olmaması ve onları böyle bir davranıştan nehyetmemesidir. Hatta sadece Yahudiler değil, orada hazır bulunan ashâb da Efendimiz’in (s.a.s.) el ve ayaklarını öpmüşlerdir. Hadis şârihleri bu yöndeki rivayet ve bilgilere işaret ederler.
URL Kopyala