Sabah ve ikindinin farzından sonra ilk sünnetleri kılınabilir mi?
Sabah ve ikindinin farzından sonra ilk sünnetleri kılınabilir mi?
Sabah ve ikindi farzı kılınırsa, artık sünnetleri farzdan sonra kılınmaz deniyor. Lakin sünnet veya nafile kılmak tahrimen mi tenzihen mi mekruh, tenzihen ise neden sünnetten alıkonuluyor?
Sünnetler içerisinde en kuvvetlisi, sabah namazının farzından önce kılınan iki rek’atlık namazdır. Çünkü Peygamber Efendimiz’den (s.a.s.) bu namazın çok daha faziletli olduğuna dair, diğer nâfile namazlar hususunda söylenmeyen sözler varid olmuştur. Peygamber Efendimiz (s.a.s.), “Sabah namazının iki rek’atı, dünya ve içindekilerden daha hayırlıdır.” (Müslim, Salâtü’l-müsâfirîn, 96 [725]) buyurmuştur. Herhangi bir farz namaz için ikâmete başlandığında veya imam namaza başladığında nâfile namaz kılmak mekruh olup, cemaate katılmak gerektiği hâlde, faziletinden dolayı sabah namazının farzından önce kılınan iki rek’atlık sünnet bundan istisna edilmiştir. (Kâsânî, Bedâi’, 1/297) Bu itibarla bir kimse cemaatle kılınan sabah namazının farzının son rek’atına veya bazı görüşlere göre teşehhüdüne yetişebileceğini düşünüyorsa, sünneti kılmalıdır. Buna mukabil kişi, sünnetle meşgul olduğu takdirde farzın tamamını kaçıracağından endişe ederse sünneti terk ederek cemaate katılması gerekir. (İbn Mâze, el-Muhît, 1/448-449; İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, 2/56)
Vaktin ilk sünneti farzdan önce kılınır, mahalli burasıdır. Cemaati kaçırmamak sebebiyle terkedilirse, sabah ve ikindi dışındaki sünnetler farzdan sonra kazâ edilebilir. Öğle namazında efdal olan önce ilk sünnetin, sonra son sünnetin kılınmasıdır. Yatsının ilk sünnetinin farzdan sonra kazâ edilmesinde ihtilaf vardır, tercih edilen kavle göre kılınabilir. Ancak imsaktan itibaren güneşin doğacağı zamana kadar olan vakit ile ikindi namazı kılındıktan sonra güneşin sararmasına kadar olan vakit hafif kerahat vaktidir. Bu vakitlerde; nâfile namaz kılmak tahrimen mekrûhtur, farz ve vacip namaz ise mekrûh değildir. Bu nedenle sabah ve ikindinin farzından önce kılınmamış olan sünnetlerin farzdan sonra kılınması tahrimen mekruhtur. Dolayısıyla da bu sünnetlerin farzdan sonra kılınması caiz değildir. (Tahtavi, 1/188)
URL Kopyala