Ölülere bağışlamak için okunan Kur’an onlara ulaşır mı?
Ölülere bağışlamak için okunan Kur’an onlara ulaşır mı?
Hanefi mezhebinde; kabirde olsun, başka mekânlarda olsun, ölülere Kur’an okumak caizdir. Hanefiler, okunan Kur’an’ın sevabının bağışlanması durumunda, bunun ölüye ulaşacağını kabul ederler. (İbni Nüceym, el-Bahru’r Rik, III, 63; Meydani, el-Lübab, I, 38; İbni Abidin, Reddu’l Muhtar, I, 844) Hanbeli mezhebindeki görüş de Hanefiler gibidir. Hanbeli mezhebinde, ölülere Kur’an okumak caizdir. Ahmed İbni Hanbel Hazretleri, önceleri, kabirlerde Kur’an okunmasını caiz görmemiştir. Daha sonra ise bu fetvasından dönmüştür. Bir hadisi duyan İbni Hanbel Hazretleri, Kur’an okumasını engellediği adamı çağırttı ve okumasına devam etmesini istedi. (İbni Kudame, el-Mugni, II, 424)
Şafi mezhebine gelince; İmam Gazali, İbnü’s Salah, İmam Nevevi, Muhibbü’t Taberi, İbnu’r Rıfat, İbni Hacer, İmam Suyuti, İmam Şirbinî gibi, neredeyse bütün Şafi âlimleri, ölülere Kur’an okunabileceğini kabul etmişlerdir. İmam Nevevî İmam Şafî nin şu sözünü nakletmiştir: “Ziyaretçilerin kabirde, Kur’an’dan bir bölüm okumaları müstehaptır. Şayet Kur’an’ın tamamını okurlarsa bu daha güzel olur.” (Nevevi, el-Ezkar, 137; Riyazu’s-Salihin) Maliki mezhebine gelince; Maliki mezhebinde iki görüş vardır. İmam Malik Hazretleri, ölüye Kur’an okunmayacağı görüşündedir. İmam Malik’e göre, okunan Kur’an’ın sevabı, ölüye ulaşmaz. Ancak Maliki mezhebinin müteahhir denilen, İmam Kurtubi ve Abdulhak el-İşbilî gibi sonraki âlimleri, özellikle de Endülüs fukahası, ölülere Kur’an okunabileceğini ve sevabının ölülere ulaşacağını söylemişlerdir. (Kurtubi, et-Tezkira, I, 96; Abdulhak, el-Âkıbe, 254)
URL Kopyala