Menü

Namazların ilk ve son oturuşlarında teşehhüd okumanın hükmü nedir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
471 görüntülemeNamaz Bahsi

Namazların ilk ve son oturuşlarında teşehhüd okumanın hükmü nedir?

Bazı cahiller şöyle bir iddiada bulunuyor; ”teşehhüdde Peygamberimize (s.a.s.) selam veriliyor halbuki namaz Allah için kılınır, Peygambere selam vermek namazın ruhuna aykırıdır, bu nedenle teşehhüt okumak caiz değildir” diyorlar. Bu kimselere nasıl cevap verilmelidir?

Teşehhüt kelimesi her iki şehadeti telaffuz etmek anlamına gelir. Ancak namazda ise; ilk ve son oturuşta okunan kelimelerin toplamına verilen isimdir. Nitekim bu lafızları sahabeden İbni Mesut ve diğerleri rivayet ettiği gibi. Raddul’Muhtar 1/448) Teşehhüd farklı lafızlarla rivayet edilmekle birlikte sahih hadislerde bu lafızlar nakledilmiştir. İmam Buhari’nin sahihinde İbni mesut’un rivayet ettiği hadiste teşehhüt şöyledir:
التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ، وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ

İmam müslim’in de sahihinde Abdullah İbni Abbas’tan rivayet ettiği teşehhüd de şöyledir:

التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ، الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ

Bu şekilleriyle rivayet edilen teşehhüdün namazda okunmasının hükmü hakkında 4 mezhep müçtehitleri rükün, vacip ve sünnet olarak farklı görüşler beyan etmiştir. Hanefi mezhebinde ilk ve son oturuşta teşehhüt okumak vaciptir, rükün değildir. Yanılarak terk edilmesi durumunda namaz sahih olmakla beraber sehiv secdesi gerekir. (Bedaiussanai, 1/163) Şafi ve Hanbeli mezhebinde namazda teşehhüt rükündür terk edilmesi ile namaz batıl olur. (Muğnil’Muhtaç 1/377; Şerhu muhtasaril harki, 1/586) Maliki mezhebine göre de ilk veya son oturuş fark etmeksizin teşehhüd sünnettir, yanılarak terk edilmesi durumunda sehiv secdesi ile telafi edilir. (Dusuki, 1/243)

Görüldüğü gibi, namazda teşehhüt okunmasının mertebesi hakkında farklı görüşler olmakla birlikte, namazların ilk ve son oturuşunda okunması gerektiği hususunda dört mezhep imamları ve müçtehitler ittifak etmişlerdir. Bunun aksine yapılan iddianın iki ihtimali vardır: Birincisi bu kimseler müçtehitlerin dahi fark edemediği bir yanlışı tespit etmiş! ve dört mezhep imamlarının üzerinde bir dikkate! sahip cahil kimseler olduklarıdır. İkinci ihtimal de bu kimselerin dört mezhep imamlarını ve müçtehitlerini kabul etmedikleri ihtimalidir. Her iki ihtimale binaen, proje ürünü olan veya mahza cehalet sahibi olan bu kimselere itibar edilmemelidir.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 31/07/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..