Kurban sahiplerinin kasab’a kesim ücreti olarak kurbandan vermesi caiz midir?
Kurban sahiplerinin kasab’a kesim ücreti olarak kurbandan vermesi caiz midir?
Bu işlem caiz değidir zira çoğunluk İslâm fakihleri ücretin üretimden veya kârdan bir hisse olarak tayinini caiz görmemişlerdir. (es-Serahsî, XV/89; el-Kâsânî, IV/192) Bunun sonucu olarak, dokumacıya dokuyacağının yarısı karşılığı kumaş dokutmak, etten bir kısmını vermek üzere hayvan kesmeye kasap tutmak, kalkacak mahsulün belli bir oranı karşılığı tarlada işçi çalıştırmak vs. caiz görülmemiştir. Meselenin aslı, bu konuda hadislerde mevcut yasağa dayanır. Ebû Sa’îd el-Hudrî’nin (r.a.) rivayetine göre Peygamber Efendimiz (s.a.s.); “Çıkacak undan bir kısmı karşılığı buğday öğütmekten (kafîzu’t-tahhân) ve çiftleşmek üzere boğa kiralanmasından” müslümanları nehyetmiştir. (el-Beyhakî, V/339; ez-Zeyla’î, IV/140)
Bir diğer önemli sebeb ise ücretin bilinmezliğidir. Çünkü elde edilecek sonuç belli olmadığı için ücret hem miktar ve hem de vasıf itibariyle belirsizdir. Ayrıca sonucun hasıl olup olmayacağı da belli değildir. (eş-Şeybânî, el-Asl, 11/233 ) Bu gerekçeler sebebiyle ücretin, yapılan işten üçte bir, onda bir gibi bir hisse olarak tespiti caiz olmadığı gibi muayyen bir miktar olarak tespiti de caiz görülmemiştir. Bu sonuç herşeyden önce, ücretin husulü kesin olmayıp ihtimal dahilinde olan bir işe bağlanmasını engellediği ve zimmette bir borç olarak tespitini zarurî kıldığı için ilk planda işçi ücretini korumaktadır. Ayrıca gerek miktaren ve gerekse vasfen önceden bilinmemesinin sebep olacağı anlaşmazlığı da önlemesi itibariyle her iki tarafın yararınadır.
URL Kopyala