Menü

Kemik ve boynuzdan yapılan ziynet erkekler için caiz midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
499 görüntülemeTakılar ve Ziynetler

Kemik ve boynuzdan yapılan ziynet erkekler için caiz midir?

Halebi Sağirde ki hayvan kemiklerinden (boynuz vb) yapılan tesbih ve kolyenin cevazı kadınlara mı has, erkeklere de caiz mi?

Erkeklerin ziynet olarak sadece yüzük kullanmasına müsaade edilmiştir. Bu kullanımda; erkeklerin yüzüğüne has şekilde olduğu takdirdedir, şayet iki taşlı olmak gibi kadınların yüzüğüne has şekilde olursa mekruhtur. Ayrıca bazı Hanefi kaynaklarında erkeklerin sadece gümüş yüzük kullanılmasına müsaade edildiği ifade edilmiştir. Altın yüzük takması ise haram kabul edilmiştir. Demir, sarı, bakır, kalay gibi metallerden yapılan yüzükler hem erkekler hem de kadınlar için mekruhtur. Akik taşından yapılan yüzük hakkında fukahanın ihtilafı vardır, caiz görmeyenler ile birlikte caiz görenleri de olmuştur. Hem erkekler hem de kadınlar için kemikten yapılan yüzük kullanmayı da caiz görenler olmuştur. Bahsi geçen metallerin üzerinde gümüş kaplama olması durumunda kullanmakta sakınca görülmemiştir. (Fetavai Hindiyye, 5/335)

Hanefi mezhebinde erkeklerin değerli taşları yüzük olarak kullanması ihtilaflıdır, diğer mezhepler bunu israfa kaçmamak şartıyla, caiz görmekle birlikte Hanefi mezhebinden caiz görenler de olmuştur. (Raddul’Muhtar, 6/360) Nitekim Peygamber Efendimizin (s.a.s.) akik taşından yüzük kullandığı rivayet edilmiştir. (Fethul’Kadir, 10/22) Burada bahsedilen ihtilaf yüzüğün halkasının taştan olması durumundadır. Şayet yüzük halkası gümüş olup kaş bölümü taştan olursa bu caiz olur ancak erkekler taş kısmını avuç içine çevirmesi uygun görülmüştür. Kadınlar böyle bir yüzük taktığı takdirde onlar hakkında yüzük zinet olduğu için onların taş kısmını parmağın üstünde tutması caizdir. (Hidaye, 4/367) Ayrıca kadınların değerli taşlardan yapılmış diğer zinetleri (bilezik, gerdanlık vb.) takması mahrem yerlerini namahrem erkeklere göstermemek şartıyla caiz görülmüştür. İbni hazm ve İbni Kattan bu hususta icma nakletmiştir.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 31/07/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..