İslam’da gıyabi cenaze namazı kılmanın hükmü nedir?
İslam’da gıyabi cenaze namazı kılmanın hükmü nedir?
Gıyabî olarak Cenaze namazı kılmak Hanefi mezhebine göre yoktur. Zira fıkıh kitaplarımızda Cenaze namazının kılınabilmesi için gerekli olan şartlar sayılırken cenazenin bedeninin tamamı veya çoğunun yahut en azından başıyla bedeninin yarısının hazır olması gerektiği zikredilir. (Vehbe ez- Zühayli, el- Fıkhu’l- Hanefiyyu’l- Müyesser, I/255 Daru’l- Fikr, Dımeşk, 2010) Buna göre gaip olan birisinin yani namaz kılacak olan cemaatin huzurunda olmayan ölünün cenaze namazının kılınması Hanefi ve Malıki mezhebine göre mekruh olup caiz değildir. Ancak Şafii ve Hanbeli mezheplerine göre caizdir. Bu mezhepler Peygamber Efendimizin (s.a.s.) Necaşi’nin cenazesini gıyabi olarak kıldırmasını delil göstermektedirler.
Hanefi âlimler ise diğer mezheplerin bu hususta mesnet telakki ettikleri Peygamber Efendimizin (s.a.s.) Necâşî’nin gıyabi olarak cenaze namazını kıldığına dair rivayetleri hasâis-i nebeviyye/ Efendimize (aleyhissalâtu vesselâm) mahsus fiiller kabilinden değerlendirirler. Zira İmam el- Beyhaki’nin “Delail” in de rivayet ettiği bir hadisede Cebrail (Aleyhiselam) Efendimize (s.a.s.) gelerek Muaviye b. Müzeni’nin vefat ettiğini ve onun cenaze namazını kılmak isteyip istemediğini sormuştur. Efendimizden (s.a.s.) müspet cevap alması neticesinde Cebrail (Aleyhisselam) bir harikuladelikle Efendimizin (s.a.s.) bu zatın cenaze namazını kılmasını sağlamıştır. (Zafer Ahmed el- Usmânî et- Tehanevi, İ’lau’s- Sünen, VI/ 2597-2598 Daru’l- Fikr, Beyrut- Lübnan, 2001)
URL Kopyala