Hayızlı kadınların hangi ayetleri dua kastıyla okuması caizdir?
Hayızlı kadınların hangi ayetleri dua kastıyla okuması caizdir?
Kadınların adetli iken okuyabileceği dua ayetleri hangileridir, sınırlı mı yoksa dua manası içeren her ayet mi? Mesela adetli olan bir kadın Fatiha suresini okuyabilir mi?
Kadınlar âdet günlerinde veya nifâs (lohusalık) hâllerinde iken dua edebilirler, yine Sâffât/180, Yâsîn/83 ayetleri gibi zikir içerikli ayetleri zikir kastıyla veya Bakara/128, Âli İmrân/8 ayetleri gibi dua anlamı taşıyan âyet-i kerimeleri de dua kastıyla okuyabilirler. Ancak Fatiha’nın yarısından sonrası duadır, dua niyetiyle okunması caiz olan ayetlerin içeriği tamamen dua olmalıdır. Ayrıca, Fatiha suresinin ölülerin ruhuna bağışlanmak için okunan bir sure olması dua manasına gelmesini ifade etmez. Bunun yanında, adetli kadınlar kelime-i şehâdet, kelime-i tevhid, istiğfar, salâvat-ı şerife getirebilirler. (İbn Nüceym, el-Bahr, I, 210; Aliyyü’l-kârî, Fethu bâbi’l-‘inâye, I, 142; İbn Âbidîn, Raddu’l-muhtâr, I, 319-320; Şirbînî, Muğnî’l-muhtâc, I, 120-121, 172) Hatta namazsız olan kadınların bu günlerde gücünün yettiğince tevhid ve tehlil ile meşgul olması hayırlıdır. Adetli kadınlar namaz kılamasalar da zikir çekebilir, dua edebilir, bunlara bir mani yoktur. Hatta özel günlerindeki bir bayanın namaz vakitlerinde kıbleye doğru oturarak tesbih çekmesi, dua etmesi isabetli bir davranış kabul edilmiştir. Dolayısıyla ölünün ruhuna bağışlanmak üzere okunan kelimeyi tevhid hatmine de iştirak edebilirler, bunda bir sakınca görülmemiştir. Ancak hangi ayetlerin dua veya zikir anlamına geldiğini ilim ehli kimselerden başkasının tam tespit etmesi zor olduğu için adetli kadınların bundan sakınması daha doğru bir davranış olur.
URL Kopyala