Menü

Geçmişte bilmeden yapılan kıraat hatası vb. sebeplerle namazları kaza gerekir mi?

381 görüntülemeNamazı Bozan ve Bozmayan Şeyler

Geçmişte bilmeden yapılan kıraat hatası vb. sebeplerle namazları kaza gerekir mi?

Bir namazda bir farzın kasten veya sehven terk edilmesi, o namazın yeniden kılınmasını gerektirir. Bir vacibin sehven terk edilmesi sehiv secdesini gerektirmekle birlikte bu da farkında olmadan terk edilmiş olsa namazın sıhhatine zarar vermez. Geçmişte bilmeden hatalı kılınmış olan namazlar herhangi bir sünni mezhebe göre kabul olabilir bir namazsa kaza yapmak gerekmez. Namaz; farzları, vacipleri ve sünnetleri ile tam olarak yerine getirilmesi gereken bir ibadettir. Namazın farzlarının terk edilmesi namazın iadesini gerektirirken vacipler ve sünnetlerin kasıtsız olarak terkedilmesi namazların tekrar kılınmasını gerektirmez. Buna göre yapılan hata; kıraat, ruku, secde, kade-i ahire gibi namazın farzlarını yapmadan kılmaksa, namazların kazasını kılmak gerekir. Fakat vacip ve sünnetlerde bir eksiklik olmuşsa namazları tekrar kılmak gerekmez. Allah Teâlâ hataen yapılan eksikliklerden ötürü kullarını affedeceği umulur, önemli olan bilerek hatada ısrar etmemektir.

Deniliyor ki, bir namaz birçok yönlerden sahih olduğu halde, bir yönden bozuk olsa, ihtiyat olarak bozulduğuna hüküm verilir. Bundan kıraat hususu müstesnadır; çünkü bunun üzerinde çoğunluk bakımından düzgün okuma güçlüğü vardır. Onun için sıhhat yönü tercih edilir. Bununla beraber bu hususta da, namazı yeniden kılmak ihtiyata daha uygundur. İmam Şafiî’ye göre, Fatiha’nın gayrındaki hata namazı bozmaz. Geçmiş dönemde kıraatte yapılan muhtemel hatalardan dolayı namazların kazasını kılmak gerekmez. Çünkü namazın bozulup bozulmadığı kesin olarak bilinmemektedir. Ancak hiç bir müçtehide göre geçerli sayılmayan kıraat hatası, kıraat yapmayı bilen kişi tarafından yapılmış ise namazların iadesi gerekir. Fakat kıraat yapmayı hiç veya tam bilmeyen ve bir yandan öğrenmeye çalışan kişi tarafından yapılan hatalar sebebiyle iade gerekmez. Nitekim kıraat bilmeyen ümmi’nin namazı itttifakla sahih kabul edilir, bildiği kadar okuyan ve bir yandan öğrenmeye devam eden de aynı hükümdedir.

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 31/07/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..