Menü

Domuz derisinden imal edilmiş kemer, cüzdan vb. ile kılınan namazlar sahih olur mu?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
590 görüntülemeNamazı Bozan ve Bozmayan Şeyler

Domuz derisinden imal edilmiş kemer, cüzdan vb. ile kılınan namazlar sahih olur mu?

Yabancı veya yerli marka bazı kemer, cüzdan vb. şeyler domuz derisinden yapılabiliyor. Fakat hangisi böyle bilemeyiz, dolayısıyla alırken araştırma yapmamız gerekir mi? Eğer aldığımız ürün böyleyse bilmeden onunla kıldığımız namazlar sahih mi sonradan kaza etmek üzerimize farz mı?

Domuz mahiyeti (aynı) itibarıyla necis kabul edildiği için, domuz derisinin de tabaklama ve benzeri işlemlerle temiz hale gelemeyeceği İslam alimlerinin tamamına yakını tarafından benimsenmiştir. (Zeylai, Tebyinü’l-hakaik, I, 26; İbn Abdülber, el-İstizkar, XV, 347, 349; Dusuki, Haşiyetü’d-Dusuki ale’ş-Şerhi’l-Kebir, I, 54) Günümüzde ise alternatif helal maddeler bulunduğu için domuz derisinden veya kılından; ayakkabı veya giysi yapmak, fırça veya dikiş ipi imal etmek ve bu tür ürünleri kullanmak, bunların alım satımını yapmak caiz değildir. Domuz derisinden yapılmış bir ceket veya mest giymiş halde namaz kılan kimsenin namazı geçerli olmaz. Çünkü namazın şartlarından birisi, beden, elbise ve namaz kılınan yerdeki necasetin giderilmiş olması gerekir. Eğer bir kimse, domuz derisinden ceket veya mest giymiş birisinin yanında namaz kılar ve bu ikisinden birisi (ceket veya mest) nemli değilse, bu takdirde yanındaki kişinin namazı sahihtir. Çünkü kurumuş olan necaset, bulunduğu yerden başka bir yere geçip orayı necis yapmaz.

Domuz derisinden imal edilen kemer ve cüzdan benzeri şeyler namaz kılanın üzerinde bulunduğu halde kılınan namazlar sahih olmaz. Ancak domuz derisinden imal edilip edilmediği bilinmeyen deri kemer ve cüzdan benzeri şeylerle kılınan namazların iade edilmesi gerekmez. Zira eşyada asıl olan taharet yani temiz olmaktır, aksi tespit edilmedikçe namaza engel kabul edilmemektedir. Fakat ihtiyatlı davranmak adına; bu tür malzemelerin deri olmayan veya suni deriden yapılanlarını tercih etmek yahut deriden mamul olan tercih edilecek ise derinin aslını araştırmak uygun olacaktır. Bilmeden domuz derisi cüzdan kemer ve benzeri eşya üzerinde bulunduğu halde namaz kılan kimse daha sonra bunu öğrendiğinde bu namazları iade etmesi ihtiyatlı bir davranış olur. Bununla birlikte, İmam Ebu Yusuf’tan gelen bir rivayette ise domuz derisi tabaklamak ile temiz olur. Yine Maliki mezhebindeki meşhur bir rivayette domuz derisi kuru alanlarda tabaklanmadan, ıslak alanlarda da tabaklanıp kullanılabilir. (Mevsuatul’Fıkhiyye, 20/34) Buna binaen cüzdan ve kemer benzeri eşya yapılan domuz derileri fabrikasyon tabaklama işlemlerine tabi tutuldukları için bu rivayetlere binaen bu namazların sahih olması umulur.

 

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 31/07/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..