Müslümanların haftalık tatil günü cuma günü mü olması gerekir?
Müslümanların haftalık tatil günü cuma günü mü olması gerekir?
İslâmiyet’te haftalık toplu ibadetin yapıldığı cuma gününe çok önem verilmesine ve bugünün Müslümanlar için bir bayram olduğunun belirtilmesine rağmen gerek Kur’ân-ı Kerîm’de gerekse hadislerde cuma Müslümanlar için bir tatil günü olarak tayin edilmemiştir. Bununla beraber cuma gününün özelliklerini dikkate alan bazı İslâm âlimleri, haftanın herhangi bir gününün tatil kabul edilmesi durumunda bunun Cuma olmasının uygun bulunduğunu ifade etmişlerdir.
Ebu Hüreyre (Radıyallahu Anh) anlatıyor: Rasûlullâh (sallallahu aleyhi ve sellem) buyurdular ki: “Cuma günü olduğu zaman mescidin kapısı yanında melekler durur, gelenleri öncelik sırasıyla yazarlar. Erken gelenin misali bir deve kurbân eden kimse gibidir. Ondan sonraki bir sığır kurbân eden gibi; ondan sonra bir koç kurbân eden gibi; ondan sonraki bir tavuk sadaka eden; sonra bir yumurta sadaka eden gibidir. İmâm hutbeye çıkınca melekler sahîfelerini dürüp zikri dinlerler”[1]
Başta cuma namazı olmak üzere zikir, dua ve sair ibadetlerin makbul olduğu bu günü müminlerin değerlendirmesi ve cuma namazlarını ferah şekilde eda edebilmeleri için bu günün dünya meşgalelerinden arındırılması ve hafta tatili olarak kabul edilmesi gerekir ve öyle de olmuştur. Fakat maalesef sonradan çıkarılan bir kanun sebebiyle hafta sonu tatili değiştirilmiştir. Türk edebiyatının şairi Arif Nihat Asya hafta tatilinin Cuma’dan Pazar’a alınmasını dizelerinde şu şekilde yorumlamıştır:
Bize bir nazar oldu
Cumamız Pazar oldu
Ne olduysa hep azar azar oldu!
Ne şöhretten hastayız, ne de candan hastayız
Ne ruhça ne vücutça ne de kandan hastayız
Avrupa’ya bir değil iki pencere açtık
Uzun yıllardan beri cereyandan hastayız
Kaynakça:
[1] Buhârî, Cuma:30, Müslim, Cuma:7, No.850
URL Kopyala

