Menü

Gecelik, eşofman ve iş elbisesi ile namaz kılmak tenzihen mi tahrimen mi mekruhtur?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
706 görüntülemeNamazın Mekruhları

Gecelik, eşofman ve iş elbisesi ile namaz kılmak tenzihen mi tahrimen mi mekruhtur?

Kirli tozlu olmayan ev elbiseleri (eşofman vb.) ve iş elbiseleriyle namaz kılmaktaki kerahet tenzihen mi tahrimen mi? Çünkü çoğu insan evlerinde bu şekilde namaz kılıyor? Lütfen açıklar mısınız? Elbisenin temiz veya eski tozlu vb. olması hükmü değiştirir mi?

Şer’i şerifin namazda bir fiili yasaklaması kati ise haram, zanni ise tahrimen mekruhtur ancak hükmü bundan çeviren aksi bir delil olmadıkça. Şayet delil açıkça yasaklama değil kesin olmayan bir terk etmeyi ifade ediyor ise bu durumda bu fiilin namazda yapılması tenzihen mekruh olur. Buna örnek olarak Hz. Ömer (r.a.) iş elbiseleriyle namaz kılan kişiye hitaben; ‘seni bunlarla saygın kişilerin yanına göndersem gider misin?’ deyince o kişin hayır demesi üzerine ‘Allah, kendisi için titiz olmanı daha çok hak edendir’ demiş fakat o kişiyi bundan nehyetmemiş ancak doğru bir davranış olmadığını vurgulamıştır. (Tahtavi, 1/344) Bu nedenle saygın insanların yanına çıkılamayacak olan gecelik, pijama ve necis olmayan iş elbisesi gibi kıyafetler ile namaz kılmak tenzihen mekruh sayılmaktadır. Yani günah olmamakla birlikte yapılmaması evladır.

Ayrıca işin cinsine göre iş elbisesinde bulunan badana, boya, madenî yağlar, pas ve benzeri kirler necaset olmadıkları için namazın sıhhatine engel değildir. Ancak, namaz kılacak kişinin tertemiz elbise giymesi Kur’ân-ı Kerîm’in tavsiyesidir:

Ey Âdemoğulları! Her secde vaktinde elbisenizi/ziynetinizi/alın! Yiyin, için, ama israf etmeyin. Şüphesiz ki O (Rabbiniz), israfçı kimseleri sevmez (ve onların bu yaptıklarına asla rıza göstermez).” (A’râf Sûresi: 31.)

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 12/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..