Okul, hastane gibi yerlerin mescitlerine hayızlı kadın girebilir mi?
Okul, hastane gibi yerlerin mescitlerine hayızlı kadın girebilir mi?
Hayız ve nifas halleri, dinimizce hükmen kirlilik sayılmakta ve ibadetlere engel kabul edilmektedir. Camiler de ibadet mekânıdır. Peygamber Efendimiz (s.a.s.) “Ben hayızlı ve cünüp kimsenin mescide girmesini/mescitte bulunmasını helal görmüyorum.” (Ebû Dâvûd, Taharet, 94; İbn Huzeyme, Sahih, II, 284), “Mescit, hayızlı ve cünübe helal değildir.” (İbn Mâce, Tahâra, 126) buyurmuştur. İslam âlimlerinin büyük çoğunluğuna göre, kadınların âdet veya lohusalık hallerinde mescitlere girmeleri caiz değildir. (Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 73-74; Mevvâk, et-Tâc, I, 552; Şirbînî, Muğni’l-muhtâc, I, 119) Ancak okul, hastane, işyeri gibi müstakil olmayıp beş vakit namazın cemaatle kılınmadığı yerler mescit ve cami hükmünde olmamakla birlikte şüphesiz bu yerlerin de farklı bir saygınlığı olmalıdır.
Ayrıca bazı âlimler ihtiyaç hâlinde örneğin camideki bir eşyayı almak için, âdetli kadının camiye girmesini veya camiden geçen yolun daha yakın olması gibi bir sebeple caminin içinden geçmesini de caiz görmüşlerdir. (İbn Kudame, el-Muğnî, I, 166; Şirbînî, Muğni’l-muhtâc, I, 119) Hanefîler de ihtiyaç olması hâlinde cünüp kişinin, teyemmüm yapmak şartıyla mescitten geçebileceğini ve orada ihtiyaç oranında kalabileceğini caiz görmüşlerdir. (Kâsânî, el-Bedâî’, I, 38) Bu görüşlerin dayanaklarından birisi, Hz. Peygamberin (s.a.s.) bir defasında, âdet gününde olan Hz. Âişe’den mescide bir örtü uzatmasını istemesidir. (Müslim, Hayız, 11; Ebû Dâvûd, Tahâret, 105) Hanbelîlerden bir görüşe göre cünüp, adetli ve lohusa kimseler bu durumda iken namaz abdesti almaları şartıyla mescidde bulunabilirler. (Merdâvî, el-İnsâf, I, 347)
URL Kopyala