Menü

Rükû ve secdede ayakları birleştirmek sünnet midir?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
1.16K görüntülemeNamaz Bahsi

Rükû ve secdede ayakları birleştirmek sünnet midir?

Rükû ve secdede ayakları birleştirmenin sünnet olduğunu söyleyen alimler olmuştur. Fakat âlimlerinin bazısı, bu görüşün El-Müctebâ isimli kitabın sahibi olan İmâm-ı Zâhidî’nin yanlış anlaması sonucu ortaya çıktığını söylemişlerdir.

Bu konuyla alakalı İbni Ebi Şeybe, Musannef isimli kitabında Ebu Ubeyde’den (Radıyallahu anh) şöyle bir hadis nakleder: “Abdullah ibni Mesut (Radıyallahu anh) bir gün ayaklarını birleştirerek namaz kılan birisini gördü ve dedi ki: “Şayet ayaklarının arasını ayıracak olsaydı daha faziletli olacaktı.” Başka bir rivayette ise Abdullah ibni Mesut (Radıyallahu anh) o kişi hakkında “Sünneti terk etti” demiştir.[1]

Yine bu konu ile alakalı olarak Utbe bin Abdurrahman’dan (Rahimehullâh) şöyle bir nakil gelmiştir: “Bir gün babam ile beraber mescitte iken babam ayaklarını birleştirerek namaz kılan birisini gördü ve ona dedi ki: “Muhakkak ki ben bu mescitte Sahabe’den on sekiz kişiyi namaz kılarken gördüm. Ancak hiçbirisi ayaklarını bu şekilde yapmıyordu.”[2]

El-Binaye sahibi, el-Vâkıât kitabından nakil ile şöyle demiştir: “Namazda huşuya en yakın olan şey iki ayak arasının dört parmak açık olmasıdır.” Ayrıca Peygamber Efendimiz’den (Sallallâhu aleyhi ve sellem) rivayet edilen “Topuklarınızı birleştirin” hadisinin manasının “Topukları (biri ileride biri geride olmayacak şekilde) aynı hizada toplamak” olduğunu söylemiştir.[3]

Bununla beraber rükûda ayak topuklarını birleştirmenin sünnet olduğunu söyleyenler, secdede de bunun sünnet olduğunu zira secdenin rükûun devamı olup ondan farklı olmayacağını ifade etmektedirler. Bu durumda da secdede birleştirmeyip sadece rükûda birleştirmek tezat olacaktır. [4] Fakat doğrusu; rükûda ve secdede topukları birleştirmenin sünnet olmadığıdır. Zira müçtehit fakihlerimiz namaz kılan kimse için ayakların dört parmak miktarı aralarının açık olmasını zikretmişler, rükûda ve secdede ayakların birleştirilmesi hakkında ise bir şey söylememişlerdir. Durum böyleyken bunun sünnet olduğundan bahsetmek nasıl mümkün olabilir.

Ayrıca Hanefi mezhebi dışındaki diğer mezhepler, rükûda ve secdede ayakları birleştirmek değil açık tutmak gerekir demişler ve bunu izah ederken de; rüku ve secde esnasında ayakları birleştirmeye çalışmanın namazın huşûu’na engel olacak bir zorlama olacağını zikr etmişlerdir.

 


Kaynakça:

[1] İbni Ebi Şeybe, Musannef 2/265
[2] İbni Ebi Şeybe, Musannef 2/109
[3] Ayni, el-Binâye 2/219
[4] İbni Âbidîn, Reddü’l-muhtâr 1/504

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 13/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..