Çift cinsiyetli doğup cinsiyeti tesbit edilemeyen hünsâ nın hükmü nedir?
Çift cinsiyetli doğup cinsiyeti tesbit edilemeyen hünsâ nın hükmü nedir?
Fukahanın çoğuna göre, hünsâ: Erkeklik ve dişilik âleti birlikte bulunan kimsedir. Hangi aletinden idrar yapıyorsa, hakkında ona göre hüküm verilir. Yani erkeklik aletinden idrar yapıyorsa erkek, dişilik aletinden idrar yapıyorsa dişi sayılır.[1] Erkek ya da kadın olduğunun net olması durumunda da nikah, cenaze ve imamlık gibi tüm hükümlerde ona göre muamele görür. Şayet her iki aletinden de idrar geliyorsa; bu durumda idrar birinden diğerine göre daha önce geldiği takdirde ona itibar edilir, her ikisinden de aynı anda geliyorsa o takdirde cinsiyeti tespit edilemez, yani ona müşkil hünsâ denilir.[2] İmam Ebû Hanîfe’ye göre, taşıdığı her iki aletten de aynı anda idrar gelirse “hünsâ müşkil” kabul edilir. Bir aletten az diğerinden çok idrar gelmesi buna tesir etmez. İmameyn ise çokluğa itibar etmektedir, yani idrar hangi aletinden daha çok geliyorsa ona göre hüküm verilir.
Fukahanın çoğuna göre, bu hükümler onun ergen olmasına kadar geçerlidir. Ergen olunca, erkeklik aleti harekete geçip evlenecek güçte bulunuyorsa, o takdirde erkek kabul edilir. Sakal ve bıyıklarının çıkması da böyledir. Bunun gibi ergenlik çağına girince göğüsleri büyür, ayhali olursa o takdirde dişi kabul edilir. Sadece meni yani belsuyunun çıkması alâmet olarak yeterli değildir. Çünkü bu, her iki cinsten de çıkabilir.[3] Ergenlikten önce tespit yapılamaz ve ergenlik çağına girdiği halde ne erkek olduğuna, ne de dişi olduğuna dair belirtilen alâmetler de ortaya çıkmazsa, o takdirde artık “Hünsâ Müşkil/Eşelcins” hükmü kesinleşir.
Hünsâ müşkilin hem erkeklerin yanında, hem kadınların yanında soyunup açılması mekruhtur. Yanında mahremi bulunmadığı halde bir kadının ya da erkeğin yanında tenhada kalması da mekruhtur. Fukahanın çoğuna göre, ne kadın ne de erkek onun cenazesini yıkayabilir. Sadece birisi eline bir bez parçası sarıp ona teyemmüm verir ve böylece yıkanmış kabul edilir. Eğer yıkayan onun mahremi olan bir yakını ise eline bez parçası sarmasına da gerek yoktur, o vaziyette teyemmüm verir. Hünsâ müşkil henüz ergen olmadan ölürse onu kadın da erkek de yıkayabilir, bunda bir sakınca görülmemiştir.[4]
Kaynakça:
[1] El-Hidâye – Merğinânî
[2] El-Kâfî – El-Mervezî
[3] El-Hidâye – Merğinânî – Fetâvâryi Hindiyye
[4] El-Cevheretü’n-Neyyire
URL Kopyala