Kocası vefat eden kadının süslenmesi yasak olduğu halde, ihtiyaç duyulan vücut bakımını yapabilir mi?
Kocası vefat eden kadının süslenmesi yasak olduğu halde, ihtiyaç duyulan vücut bakımını yapabilir mi?
Kocası vefat eden kadının yas tutması; iddet dönemi boyunca süslenmeyi bırakmasıdır. İbni Abdil Ber şöyle dedi: “İhdad; kocası ölen kadının iddeti boyunca güzel elbise, koku, süs, sürme vb. gibi kadınların süslendiği her şeyi bırakmasıdır.”[1] Yas tutan kadın; şer’an ve örf bakımından süslenme olarak kabul edilen her şeyden uzak durması gerekir. Süs; ister vücuda temas eden bir nesne olsun, ister dikkat çekici herhangi bir unsur olsun fark etmez. Yine evinden çıkması veya nikah konusunda konuşması olsun, tüm bunlardan uzak durması gerekir.[2]
Süslenmenin bırakılmasının vacip olduğunu kanıtlayan delillerden biri de şudur; kadın sahabî Ummu Atiyye’den rivayet edildiğine göre şöyle dedi: “Koca için beklemekle emrolunduğumuz dört ay on gün dışında, ölen herhangi bir kimse için üç günden fazla yas tutmamız bize yasaklanırdı. Ayrıca sürme çekmez, koku sürünmez, asb diye bilinen boya hariç, boyanmış elbise de giymezdik. Ay halinden temizlendikten sonra yıkanacağımız vakit, bir nebzecik ezfar kustu (hoş koku yayan bitki) kullanmamıza ruhsat verildi.”[3] Rasûlullah Efendimizin “sallallahu aleyhi ve sellem” eşi Ummu Seleme’den (radıyallahu anha) rivayet edildiğine göre Peygamber Efendimiz “sallallahu aleyhi ve sellem” şöyle buyurdu: “Kocası vefat eden bir kadın aspurla ve kırmızı çamurla boyanmış elbise giyemez. (Altın ve gümüş) zînet takınamaz ve sürme çekemez.”[4]
Bununla birlikte yasta olan kadının kıllarını kesmesi iki şekilde değerlendirilir:
Birincisi: Temizlik olarak yapılan türdür. Bunda sakınca olmadığı gibi, kadın koltuk altı gibi temizliğini yapmakla mükelleftir. İbni Kudâme şöyle dedi: “Yasta olan kadının; tırnak kesmesi, koltuk altı temizliği, kesilmesi gereken kılları kesmesi, sidirle yıkanması, taranması yasaklanmaz.” Ummu Seleme (r.a) hadisi gereğince bunlar süs için değil temizlik için yapılır.
İkincisi: Güzellik ve süs amacıyla yapılan saç kesimi, kaş düzeltimi, kol ve bacak kıllarını gidermek vb. Bu uygulamalar ise yasaklanan süslenme gurubuna girer. Malik el-Uteybe ise şöyle der: “Aynaya bakması, hacamat yapması, koltuk ve etek traşı olmasında bir sakınca yoktur.”[5] İhdad’ın tefsirinde bilindiğine göre: “Başın yıkanmasıyla olan temizlik, tırnak kesimi, etek tıraşı, koltuk tıraşı, görünümde oluşan kirleri gidermek vb. bakımlar, cinsel ilişkiyi çağrıştıracak süslenme olarak değerlendirilmez. Fakat kaş ve alın bölgesinden kılları almak süslenme olarak görülür. Kadının sakal ve bıyık bölgesinde oluşan kılları alması ise; Nevevinin Muslim şerhinde açıkladığı gibi sünnettir”[6]
Kaynakça:
[1] el-İstizkar 18/217-218
[2] el-Mevsua el-Fıkhiye el-Kuveytiyye 2/107
[3] Buhari 5342, Muslim 938
[4] Ebu Davud 2304, Nesai 3535
[5] Tevdih 5/66
[6] el-İkna 3/1197
URL Kopyala