Menü

Sarhoşken ölen kimsenin cenaze işlemleri yapılır mı, arkasından dua ve hatim yapılabilir mi?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
8.63K görüntülemeCenaze Bahsi

Sarhoşken ölen kimsenin cenaze işlemleri yapılır mı, arkasından dua ve hatim yapılabilir mi?

Alkol veya uyuşturucu maddelerle sarhoş olarak ölen kişinin cenaze işlemlerinin yapılmasında bir sıkıntı olur mu? Bu kişinin arkasından hayır yapılması veya hatim okutup dua edilmesinde bir sakınca var mıdır?

Ehl-i sünnetin kanaati odur ki, alkollü ölen bir insan, eğer inkârcı değilse imansız ölmüş olmaz. Fakat günahkâr ölmüş olur. Münkir olmayıp, günahkâr ölen insan için de rahmet umudu her zaman vardır ve bunun için de ona dua ve hatim okunabilir. Müslümanım diyen kişi bu yasakları inkâr mertebesine taşımadığı sürece günahkâr olur lakin dinden çıkmaz.

Fakihler, işlediği mâsiyet sebebiyle geçici olarak dinî hitabı anlayamayacak duruma düşse de akıl melekesini yitirmiş olmadığı için sarhoşun haram fiilleri işlemekten dolayı günahkâr sayılacağı ve yükümlülüğünün devam edeceği hükmünü beyan etmişlerdir. İmanın şartlarını kendisinde taşıyan kişi sarhoş da olsa iman sahibidir. Bu vaziyette vefat etmesi durumunda da her Müslüman gibi onun da cenaze namazı kılınacaktır. Nitekim âlimler, “Her ‘lâ ilahe illallah’ diyenin cenaze namazını kılınız.”[1-2] hadisinin genel anlamından hareketle, kelime-i şehadet getiren herkesin cenaze namazının kılınacağını söylemişlerdir.[2]

Ayrıca İmam Suyûti, içki içerek ölen kimsenin imansız olarak öleceği yönünde gelen rivayeti şöyle yorumlamıştır: ”Bu konu başka bir yorumla da yorumlanabilir. O da âlimlerin işaret ettikleri ve anlattıkları şu durumdur; ‘içki içip bundan dönüş yapmadan ve tevbe etmeden ölen bir Müslüman’ın imansız ölmesi’ tehlikesi olabilir. Yani içki, imansız olarak ölmeye sebep olabilen günahlardandır şeklinde anlamak mümkündür. Allah Müslümanları korusun, bu tehlikeden Allah’a sığınırız”[3]

 


Kaynakça:

[1] İbn Kudâme, el-Muğnî, III, 508; Nevevî, el-Mecmû’, V, 211; İbn Rüşd, Bidâye, I, 239
[2] Taberânî, el-Mu‘cemü’l-kebîr, XII, 447
[3] Sünen-i İbn-i Mace

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 14/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..