Menü

Vitri kıldıktan sonra yatsının fasit olduğu anlaşılsa vitrin de iadesi gerekir mi?

Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
Aşevi İnşaatı Yardımı - Huzurlu Gönüller Eğitim Vakfı
714 görüntülemeNamaz Bahsi

Vitri kıldıktan sonra yatsının fasit olduğu anlaşılsa vitrin de iadesi gerekir mi?

Vitir namazı geçerli şekilde kılındıktan sonra yatsı namazının fasit olduğu ortaya çıksa, yatsıyla birlikte vitrin iadesi de gerekir mi?

Ergenlik çağından sonra hiç kaza namazı olmayan veya hatırında olduğu halde bir namazı kazaya kalıp üzerine beş vaktin edasını yapmamış yahut peş peşe 6 vakit kazaya kalmamış olan kimseye sahibi tertip denir. Sahibi tertip olan kimse namazlarını kılarken sıra ile kılmak zorundadır, şayet bir namazı kazaya kalmış olsa bunu kılmadan sonraki namazı kılmaya kalksa bu namaz geçerli olmaz zira bu kişi tertibe ve sıraya riayet etmek zorundadır.

Buna binaen; yatsı vakti girdikten sonra, henüz vitrin vakti girmediğinden dolayı değil de; aralarında sıraya riayet etme vucubiyetinden dolayı vitir namazı yatsı namazı üzerine takdim edilmez. Hatta unutarak vitri yatsıdan önce kılsa veya her ikisini sırayla kıldıktan sonra, vitrin değil de yatsı namazının fasit olduğu ortaya çıksa kılınan vitir namazı Ebu Hanife’ye göre sahih olur. Bu durumda sadece yatsı namazını iade eder çünkü mazeret sebebiyle tertibe riayet zorunluluğu düşmüştür.

Fakat İmameyn’e göre ise, vitir yatsıya tabi olduğu için vitir namazı sahih olmamıştır. Ancak bu hükümlerin tamamı tertip sahibi kimseler için geçerlidir, tertip sahibi olmayan kimseler hakkında ise hüküm şöyledir: Yatsı namazının vaktinin girmesi ile vitir namazının da vakti girmiş olduğundan, vitir namazı yatsıdan önce kılınmış olsa veya yatsıdan sonra kılınıp yatsının fasit olduğu vitrin ise fasit olmadığı durumu ortaya çıksa, vitir namazını iade etmek gerekmez.[1]

ﻭﻻ ﻳﻘﺪﻡ اﻟﻮﺗﺮ ﻋﻠﻰ اﻟﻌﺸﺎء ﻟﻮﺟﻮﺏ اﻟﺘﺮﺗﻴﺐ ﻻ ﻷﻥ ﻭﻗﺖ اﻟﻮﺗﺮ ﻟﻢ ﻳﺪﺧﻞ ﺣﺘﻰ ﻟﻮ ﺻﻠﻰ اﻟﻮﺗﺮ ﻗﺒﻞ اﻟﻌﺸﺎء ﻧﺎﺳﻴﺎ ﺃﻭ ﺻﻼﻫﻤﺎ ﻓﻈﻬﺮ ﻓﺴﺎﺩ اﻟﻌﺸﺎء ﺩﻭﻥ اﻟﻮﺗﺮ ﻓﺈﻧﻪ ﻳﺼﺢ اﻟﻮﺗﺮ ﻭﻳﻌﻴﺪ اﻟﻌﺸﺎء ﻭﺣﺪﻫﺎ ﻋﻨﺪ ﺃﺑﻲ ﺣﻨﻴﻔﺔ – ﺭﺣﻤﻪ اﻟﻠﻪ -؛ ﻷﻥ اﻟﺘﺮﺗﻴﺐ ﻳﺴﻘﻂ ﺑﻤﺜﻞ ﻫﺬا اﻟﻌﺬﺭ

 


Kaynakça:

[1] Fetâvâ-yı Hindiyye: 1/51

İsmail Hakkı Yelkenci tarafından yayınlandı 15/08/2024

URL Kopyala
0
Cevap yaz..